Stopp för kaffedrickande i landets kyrkor

Nyhet Publicerad

Hör du till dem som förknippar gudstjänst med kyrkkaffe? Nu är det slut med det. Från och med idag kommer kaffedrickandet i Svenska kyrkan att fasas ut.

– Vi ser att kaffe kräver mycket vatten och det är inte bra för klimatet, berättar Avril Luhr, sakkunnig på Kyrkokansliet i Uppsala.

Ett annat problem är att kaffedrickandet i Svenska kyrkans församlingar tar mycket tid från ordinarie verksamhet. I en kvalitativ undersökning där Svenska kyrkan intervjuat 401 präster och diakoner visar sig att 20 procent av arbetstiden går åt till att dricka kaffe.

– Det är givetvis inte bra, varken för hälsan eller för att hinna med kyrkans grundläggande uppgift, säger Luhr. I framtiden blir det mindre kaffe och mer verkstad, helt enkelt.

Klippkort ger tio koppar kaffe

Det kommer dock att finnas undantag från regeln. I samband med dop och begravning kan gästerna få en kopp kaffe per person. Medlemmar i Svenska kyrkan kommer även att få ett klippkort med tio koppar kyrkkaffe per år.

– Tiden då påtår och tretår var möjligt är förbi, konstaterar Luhr. Nu gäller det att fika medvetet.

Totalstopp väntar om ett år

Tanken är att Svenska kyrkan successivt kommer att minska kaffedrickandet under 2019 för att sedan om ett år, den 1 april 2020, införa ett totalstopp för kaffe i kyrkans verksamheter och lokaler.