Samiska rådets kulturpris tilldelas filmregissören Amanda Kernell

Samiska rådet i Svenska kyrkan har beslutat tilldela filmregissören Amanda Kernell 2017 års samiska kulturpris.

Amanda Kernell får priset för filmen Sameblod. Hon visar i sin långfilmsdebut hög grad av mod och mognad att ta upp frågor som går rakt in i den samiska erfarenhetens kärna och smärtpunkt.

Juryn motivering

Filmen Sameblod är en stark berättelse med ett högst aktuellt tema. Samiska rådet vill särskilt lyfta fram att filmen genom sin förmåga att beröra starkt bidragit till att för en stor publik i Sverige och runt om i världen vidga förståelsen för och kunskapen om Sápmi och samernas livsvillkor: om 1930-talets rasbiologi, om kolonisationen och dess efterverkningar. Att känna historien är en förutsättning för att förstå samtiden och för att kunna nå försoning i framtiden. Detta perspektiv har även Vitboken om Svenska kyrkan och samerna tagit fasta på.

Om filmen Sameblod

Sameblod (2017) | 17 recensioner | Kritiker.se

Se filmens officiella trailer nedan.

Fakta

Amanda Kernell, f 1986, regissör och manusförfattare från Umeå, numera bosatt i Köpenhamn. Filmstudier vid Den Danske Filmskole 2009-2013 med examen från regilinjen.

Efter en rad uppmärksammade och prisade kortfilmer kom Sameblod som varit nominerad i tävlan och vunnit priser på en lång rad filmfestivaler och nått stor publik världen över. Amanda Kernell arbetar nu på ett nytt långfilmsprojekt.