Foto: Magnus Aronson /Ikon

"Rolig tävling med ett bra syfte"

Nu börjar bidragen trilla in till broderitävlingen ”Råg i ryggen". Judit Palmén från Linköping är en av dem som inspirerats till att skapa. Än finns tid att delta.

Judit Palmén fick nys om tävlingen och tänkte ”det här är perfekt för mig”.

– Jag älskar att vara kreativ och det är en rolig tävling med ett bra syfte.

Tävlingen går förstås ut på att kora vinnare för kreativitet och kvalitet, men hoppas också ge ny kraft och energi till alla som samverkar med människor av olika tro för ett gott samhälle.

– Det är jätteviktigt att vi är med och visar att medmänsklighet är viktigt för oss, säger Judit Palmén.

Själv är hon engagerad i Ageravolontärerna som Svenska Kyrkans Unga och Act Svenska kyrkan håller i tillsammans. Nätverket samlar unga människor som vill driva rättvise- och livsstilsfrågor lokalt och globalt.

Meditativt och produktivt

Efter att ha ruvat ett tag på vilket citat hon skulle välja och hur hon skulle utforma sitt bidrag till broderitävlingen, bestämde hon sig och gjorde allt klart på en vecka.

– Jag ville komma i mål och se slutresultatet, säger Judit som länge sysslat med olika slags konstformer och hantverk. Hon fotar, skriver och tecknar. Nyligen plockade hon upp målarpenslarna och för något år sedan började hon sticka och brodera.

– Det är meditativt, ett sätt att slappna av, samtidigt som det kommer ut något av det. En tavla, en duk …

Citat med djupare mening

I det alster hon lämnat in till tävlingen kombinerar hon olika tekniker.

–Jag ville göra något annorlunda och passa på att lära mig något nytt, säger hon.

Valet av citat föll på ”Det du ser hos andra, finns hos dig.”

– Det har en djupare mening som leder till självreflektion. Det kan vara lätt att döma andra och citatet påminner om att tänka ett varv till och fundera på om det jag dömt ut hos någon annan finns hos mig själv. Men också det omvända: om jag ser kärlek hos andra, kanske kärleken finns hos mig.

Broderitävlingen ”Råg i ryggen” pågår till 26 juni.

Läs om tävlingen och se fler av de bidrag som hittills kommit in:

Råg i ryggen – en utställning

Ett urval av de fantastiska bidrag som kom in till broderitävlingen Råg i ryggen har blivit en fotoutställning och bok, Råg i ryggen – Broderi för religionsfred. Boka utställningen via ditt Sensus regionkontor.

Se bidragen som bildspel

Ny bidrag publiceras allteftersom, till och med 26 juni. Klicka på pilarna till höger och vänster på bilden för att växla mellan bilder i bildspelet.