Replik på Expressens ledartext

Expressens ledarskribent Susanna Birgersson anklagar bland annat Svenska kyrkan för att ha utmålat Israel som världens skurk. Läs replik från Svenska kyrkan nedan.

I sin ledartext 30/8, Inkvisitionen mot sunt förnuft började med Israel, går Susanna Birgersson till brett angrepp mot såväl världens samlade mediekår som mot FN och kyrkorna, däribland Svenska kyrkan.

Birgersson menar att vi alla förmedlar en svartvit bild av Israel-Palestina-konflikten där ”det är Israels agerande ensamt som skjutit alla fredsplaner i sank, och att palestinierna inte vill något annat än att leva i fred”.

Birgersson hävdar att Svenska kyrkan utsett Israel till världens skurkstat. Sådana anklagelser, som snarare bidrar till polarisering än till den nyanserade bild Birgersson efterfrågar, vill vi inte låta stå oemotsagda.

Dialog är möjlig
Svenska kyrkan arbetar tillsammans med lokala organisationer och systerkyrkor för en rättvis fred i Israel och Palestina. En fred som är baserad på folkrätten och som tillåter såväl israeler som palestinier att leva i frihet och säkerhet.

Till skillnad från Birgerssons mörka bild ser vi genom våra partners dagliga arbete att dialog är möjlig där den ibland verkat omöjlig, att stereotypa bilder av den andre raseras när människor möts och får dela motgångar och hopp och att unga människor får en framtidstro när de har möjlighet att utbilda sig och få ett jobb.

I detta står vårt hopp om en hållbar och långsiktig fred i Israel och Palestina.

Karin Axelsson-Zaar
Chef för Mellanösternenheten
Svenska kyrkan på nationell nivå