Remissvar om förslaget på nya smittskyddsåtgärder

Kyrkostyrelsen har yttrat sig om Folkhälsomyndighetens förslag på nya begränsningar för att förhindra spridning av covid-19.

Från och med den 1 december föreslår Folkhälsomyndigheten att nya bestämmelser ska gälla vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar – när antalet deltagare inomhus är fler än 100. Arrangörer ska kunna välja att använda vaccinationsbevis eller andra särskilda smittskyddsåtgärder, till exempel avstånd mellan sällskap.

Svenska kyrkan godtar förslaget eftersom det innehåller ett alternativ till vaccinationsbevis. Samtidigt understryker kyrkostyrelsen att begränsning av grundlagsfästa rättigheter är en extraordinär åtgärd. Den juridiskt möjliga begränsningen av mötesfriheten som använts innebär en allvarlig begränsning av religionsfriheten.

Läs remissvaret i sin helhet.