På väg till Lutherska världsförbundets generalförsamling i Krakow – ett stopp i Höör

Den 26-27 januari samlades 33 deltagare från hela Norden till Stiftsgården Åkersberg i Höör för att förbereda sig tillsammans inför Lutherska världsförbundets generalförsamling i Krakow i höst. Här berättar Almut Bretschneider-Felzmann, teologisk sekreterare på kyrkokansliet, om dagarna.

“And how can you bear it now, God,
that hate, and violence and arms are so loud again in your world today?
That the memory of the difficult part of our history is questioned?
Your precious earth is trampled on?
That despondency is often so dominant and the light of our hope so small?
We don’t feel how much you love us and that it is because of this that you’re staying with us. Day after day and night after night.”

- Bön under mässan på Förintelsens minnesdag i Höör 27 januari 2023

”Gud, hur kan du bära allt det svåra i vår tid?” Morgonmässans bön på Förintelsens minnesdag ekar fortfarande i mig. Mässan var en samlingspunkt, en andlig kraftkälla under två dagar av intensivt arbete. Väl i Polen kommer delegater från alla cirka 150 medlemskyrkor från hela världen samlas för att besluta om inriktningen för denna lutherska gemenskap, som har funnits och stärkt kyrkorna sedan 1947.

Generalförsamlingen kommer att ske i kristider på många plan och i en region som just nu kännetecknas både av rädsla, engagemang och nyorientering. Regionen präglas också av vår historias mörkaste kapitel – förintelsen. Närheten till Auschwitz kommer att forma generalförsamlingen lika mycket som det faktum att Ukraina är Polens grannland. Frågan vad en luthersk fredsteologi är aktualiseras i den delen av världen på ett skrämmande sätt. Syskon från andra världsdelar ropar dock till oss: Krig och konflikt finns över hela jorden. Och inte bara sedan 24 februari 2022. Hur bokstaverar vi lutherska kyrkor tillsammans alltså rättvis fred? Denna fråga ser de nordiska delegaterna som en väsentlig för det stora mötet i Krakow.

Ordföranden för World Service, LVF:s utvecklingssamarbetsgren, och rådsmedlemmen biskop Henrik Stubkjær (Danmark), kopplade i sin presentation i Höör ihop fjärde bönen i Martin Luthers tolkning av Herrens bön i hans Lilla katekes med de globala hållbarhetsmålen, Agenda2030. ”Vad betyder dagligt bröd?”, undrar Luther där. Och han besvarar genast frågan: ”Allt det som hör till livets uppehälle och behov, såsom mat och dryck, kläder, hus och hem, åker […].” Hållbarhetsmålen, menar biskop Henrik Stubkjær, är en aktualisering av Martin Luthers nästan 500 år gamla tolkning. På förmötet blev det ytterst tydligt att kyrkornas gemensamma arbete mot den växande orättvisan i världen med en uppmärksamhet för genusfrågor lär höra till LVF:s kärnverksamhet.

Det var inte enbart ungdomsdelegaterna som betonade att klimatkrisens realitet behöver vara det centrala temat för den lutherska gemenskapen i Krakow, liksom det borde vara det för hela världen. LVF har under den gångna mandatperioden varit en aktiv röst på bland annat FN:s klimattoppmöten och engagerat genom initiativet ”Young Reformers” – en stor grupp unga vuxna i detta. Förståelsen på förmötet var att situationen i världen nu är så allvarlig att LVF ännu tydligare behöver ställa engagemanget för klimaträttvisa och skapelsespiritualitet i centrum.

Och vad betyder det att vara en luthersk kyrka i Norge, Tanzania, Island, Indonesien eller Sverige idag, år 2023? Att genom LVF utforska kyrkornas identiteter öppnar stora möjligheter. LWF ska fortsatt – med de nya digitala möjligheterna – koppla samman lutherska kyrkor över hela jorden i sin reflektion över sitt uppdrag i det offentliga rummet, lokalt och globalt. Deltagarna såg det också som avgörande att LVF ska fungera som ”spindeln i nätet” för att möjliggöra djupgående och vy-vidgande teologisk utbildning på många platser. Detta arbete är desto viktigare i tider av polariserings- och exkluderingstendenser.

Var ska kraften komma ifrån för den världsvida lutherska gemenskapen att ta sig an, gå vidare i och fördjupa sig i alla dessa – till stora delar mycket svåra – frågor? Ärkebiskop emerita Dr Antje Jackelén uttryckte det i välsignelsen under morgonmässan 27 januari:

May God bless you with the foolish belief,
that your actions make a real difference in the world,
so that you may do things, of which others say that they are impossible to be done.*

* Hela välsignelsen som lästes under mässan:
May God bless you
granting you discomfort when confronted with easy answers,
half-truth and superficial relationships,
so that you may live out of the depth of your hearts.

May God bless you
with wrath when faced with injustice, oppression
and exploitation of people and the earth,
that you may involve yourselves in the struggle for justice, equality, and peace.

May God bless you
with tears, you shed for those who suffer,
that you may extend your hands,
to comfort them and turn their pain into joy.

with the foolish belief,
that your actions make a real difference in the world,