Screenshot av brevet till Morgan Johansson.

Öppet brev till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson

Med anledning av den svåra situation som råder i lägren på de grekiska öarna vädjar Svenska kyrkan och fem frivilligorganisationer nu regeringen att ta emot ensamkommande asylsökande barn.

I oktober 2019 uppmanade Grekland andra EU-länder att dela ansvaret genom att frivilligt omfördela ensamkommande barn från Grekland. I dag finns det fortfarande runt 1 600 ensamkommande barn i lägren på de grekiska öarna. I brevet, som förutom Svenska kyrkan skrivits under av Svenska Amnesty, Läkare Utan Gränser, Human Rights Watch, Rädda Barnen och Svenska Röda Korset, kan man läsa:

”Barnen lever under mycket svåra förhållanden. De har fastnat i överfulla och undermåliga läger där det råder en starkt begränsad tillgång till rinnande vatten, toaletter och duschar, vilket medför en betydligt ökad risk för infektion. Dessa barn berövas sina mest grundläggande rättigheter, inklusive rätten till utbildning och till hälsa. Många sover utomhus, utan skydd i osäkra delar av lägren.”

Ta del av brevet i sin helhet här.