Nu kan du rösta i kyrkovalet

Nu har röstkorten skickats ut till de 5,2 miljoner röstberättigade i kyrkovalet, som äger rum den 17 september. Måndag den fjärde september börjar förtidsröstningen som kan ske var man än befinner sig i landet, till och med valdagen.

Röstberättigad är den som är medlem i Svenska kyrkan och har fyllt 16 år. På röstkortet som nu har skickats till alla röstberättigade finns uppgifter om vilka val du har rätt att rösta i, vilken vallokal du ska rösta i och vilka öppettider som gäller. Röstkortet finns översatt till många olika språk.

”Med din röst kan du påverka kyrkofullmäktige som styr inriktningen på verksamheten i din församling där du bor. Du kan påverka stiftsfullmäktige som styr inriktningen på verksamheten i ditt stift, och du kan påverka kyrkomötet som styr förutsättningarna för Svenska kyrkans verksamhet i både Sverige och utlandet”, säger Karin Perers, ordförande i kyrkomötet, som är Svenska kyrkans högsta beslutande organ.

Allt om kyrkovalet finns på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval