Porträttbild på ärkebiskop Antje Jackelén.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Möt ärkebiskopen på temat ”Existentiell hållbarhet i ett växande Uppsala”

Träffa elever på Katedralskolan, invigning av fotoutställning, besök på Akademiska sjukhuset och samtal med representanter för kommunen och polisen – det är några av programpunkterna när ärkebiskop Antje Jackelén besöker Uppsala domkyrkoförsamling under fyra dagar nästa vecka. Dessutom gudstjänster och ett offentligt samtal om ”Existentiell hållbarhet i ett växande Uppsala”.

Besöket är en biskopsvisitation vilket innebär att ärkebiskopen möter medlemmar, anställda, förtroendevalda och ideella medarbetare samt tar del av församlingens verksamhet. Visitationen äger rum den 13-15 februari och avslutas med visitationshögmässa söndagen den 18 februari. Temat för visitationen är ”Existentiell hållbarhet i ett växande Uppsala”.
– Uppsala växer på många sätt. Jag ser fram emot att samtala om existentiell hållbarhet och hur vi hanterar växtvärken. Alla i församlingen är varmt välkomna att delta i gudstjänster och andra offentliga samlingar under visitationen. Min förhoppning är att dessa dagar skall styrka oss i vår tro, öppna oss för om­prövning och hjälpa oss att gemensamt möta framtiden, säger ärkebiskop Antje Jackelén.

Alla gudstjänster är offentliga och dessutom har allmänheten möjlighet att träffa ärkebiskop Antje vid ytterligare tre tillfälle under visitationen:

Tisdag 13 februari kl. 18.00-19.00 i domkyrkan – Invigning av fotoutställning
Ärkebiskop Antje inviger fotoutställningen ”Vi finns” av Hans-Åke Lerin. Den innehåller bilder på människor där var och en bär på sina erfarenheter av livet. Det kan handla om hemlöshet, drogberoende, psykisk ohälsa, funktionsvariation, men också om hur det är att bli gammal. Invigningen följs av ett samtal under ledning av Daniel Norqvist, diakon i domkyrkoförsamlingen.
Plats: Domkyrkan. Före invigningen, kl. 17.30, är det mässa.

Onsdag 14 februari kl. 13.00-14.00 på Stadsbiblioteket – Offentligt panelsamtal
Samtalet har sin utgångspunkt i frågor som: Hur bygger vi tillsammans ett Uppsala där människors livsfrågor får plats? Hur skapar vi en stad med rum för möten och samtal mellan människor? Hur bygger vi ett existentiellt hållbart samhälle i Uppsala?
Ärkebiskop Antje samtalar med Marlene Burwick – kommunalråd, Mohamad Hassan – kommunalråd samt Kalle Sandhammar – chefredaktör på UNT.
Plats: Stadsbiblioteket, hörsalen

Torsdag 15 februari kl. 18.00-20.00 på Uplands nation – Offentligt samtal
Offentligt samtal med rubriken ”Existentiell hållbarhet i ett växande Uppsala”. Ärkebiskop Antje samtalar med Kevin Anderson, klimatforskare, under ledning av Claes Hedström, präst i domkyrkoförsamlingen.
Efter samtalet är det mingel.
Plats: Uplands nation, S:t Larsgatan 11

Gudstjänster under visitationen:
Tisdag 13 februari
Kl. 8.30 – Morgonbön i Vindhemskyrkan
Kl. 14.00 – Middagsbön i Almtunakyrkan
Kl. 17.30 – Mässa i domkyrkan som kl. 18 följs av invigning av fotoutställningen ”Vi finns”.

Onsdag 14 februari
Kl. 08.15 – Askonsdagsmässa i domkyrkan som leds av ärkebiskopen
Kl. 11.30 – Middagsbön i domkyrkan

Söndag 18 februari
Kl. 11.00 – Visitationshögmässa i domkyrkan. Efteråt bjuds det på kaffe i Ärkebiskopsgården.

Detta är ärkebiskop Antjes tredje visitation i Uppsala. Tidigare har hon besökt Helga Trefaldighets församling samt Gamla Uppsala församling.

Fakta om visitation
Visitation innebär att biskopen besöker församlingar för att lyssna och ge råd och inspiration, samt utöva tillsyn. Detta ingår i biskopens uppdrag och ledarskap.