Kyrkoledare samtalade om konvertiter med Morgan Johansson

Den 22 maj mötte presidiet för Sveriges kristna råd justitie- och migrationsminister Morgan Johansson för ett samtal om konvertiter, migrationslagstiftning och häktningstider.

Sveriges kristna råd, SKR, har en regelbunden dialog med riksdags- och regeringsrepresentanter i frågor som är viktiga för kyrkorna. På plats vid mötet med justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) fanns ärkebiskop Antje Jackelén, Svenska kyrkan, föreståndare Daniel Alm, Pingst – Fria församlingar i samverkan, arkimandrit Jean Mansour, Grekisk-ortodoxa kyrkan av Antiokia, generalsekreterare Karin Wiborn, Sveriges kristna råd. Biskop Anders Arborelius, Stockholms katolska stift, kunde inte närvara på grund av utlandsresa, vilket även gällde ärkebiskop Benjamin Atas, Syrisk-ortodoxa kyrkan.

Tidsbegränsade uppehållstillstånd och konvertitfrågan

På dagordningen fanns tre föranmälda frågor. Ärkebiskopen Antje Jackelén lyfte de negativa konsekvenser som tidsbegränsade uppehållstillstånd medför för individ och samhälle utifrån SKR:s remissvar från den 18 mars.

– Det var positivt att ministern lovade fortsatt dialog med Migrationsverket i konvertitfrågan, bland annat om behov av utbildning och fortbildning av handläggare, samt krav på återrapportering från myndighetens sida, säger Antje Jackelén.

Daniel Alm tog upp frågan om konvertiter i asylprocessen och påpekade att Migrationsverkets behandling av konvertiter i asylprocessen behöver förändras. Daniel Alm pekade på systematiska brister inom tre områden: konversion, bedömning och skyddsbehov, i enlighet med den debattartikel som kyrkoledarna skrev i Dagens nyheter i december. Även frikyrkornas konvertitutredning överlämnades till statsrådet.

– Vi var överens om att uppföljning bör ske i alla de tre frågor som vi lyfte fram, och ministern välkomnade en fortsatt dialog, säger Daniel Alm.

Långa häktningstider

Karin Wiborn tog upp frågan med regeringen om Sveriges långa häktningstider, vilket är en fråga som SKR tidigare tagit upp med dåvarande inrikesminister Anders Ygeman. Sverige kristna råd har i uppdrag av Kriminalvården att utveckla och samordna den andliga vården vid samtliga anstalter och häkten i landet. Inom detta arbete finns 180 medarbetare. I likhet med flera internationella organisationer reagerar kyrkorna mot systematiska förlängningar av häktningstider där många sitter med restriktioner under extremt lång tid.

Jean Mansour, avslutade med att tacka statsrådet för mötet, samt ställde frågan hur regeringskansliet går vidare med kyrkornas frågor.

Under juni månad möter SKR:s presidium även kulturminister Amanda Lind och utrikesminister Margot Wallström.