Kyrkan fylls av finska julsånger

Traditionen att sjunga finska julsånger och fira Finlands självständighetsdag fyller varje år de finska och svenska kyrkorna under advent. I år får sverigefinländarna för första gången sitt eget sånghäfte.

Sedan fyrtio år tillbaka ger Finska missionssällskapet ut sånghäftet Kauneimmat joululaulut, De vackraste julsångerna, med finska julsånger. I år får sverigefinländarna ett eget häfte när en upplaga på 30 000 exemplar nu trycks i Sverige.

- Sverigefinländare är väl integrerade i Sverige men firar som nationell minoritet jul och gudstjänst på finska. Att sjunga de finska julsångerna i kyrkan har varit en omistlig del av sverigefinnarnas julfirande i flera generationer, säger Kaisa Syrjänen Schaal, enhetschef för flerspråkigt arbete i Svenska kyrkan.

Både nytt och gammalt
Det sverigefinska häftet innehåller en del nya sånger men också samma, välkända julsånger som sjungs i Finland. Kollekten under sångkvällarna, som går under namnet "De vackraste julsångerna", går till Svenska kyrkans julinsamling, i år med temat Ge alla barn en framtid utan våld. Sånghäftena delas ut gratis.

- I många församlingar firas också Finlands självständighets dag den sjätte december tillsammans med ortens finska föreningar och svenska frivilliga som deltog i andra världskriget, säger Kaisa Syrjänen Schaal.

Kontakta redaktionen