Kyrkan behövs mer än nånsin

Karolina Hellman är präst i Svenska kyrkan på Mallorca. Sedan coronapandemin drabbade Spanien innebär hennes jobb så mycket mer än att bara vara präst. Hon har fått ”slänga all prestige och fåfänga överbord” och både spela psalmer, städa toaletter och baka kanelbullar.

Karolina Hellman arbetar sedan några år tillbaka som präst i Svenska kyrkan på Mallorca. Sedan coronapandemin drabbade världen och Spanien innebär hennes jobb så mycket mer än att bara vara präst. All barnverksamheten ligger på is. Hon får ge sig ut på okänt område eftersom det varken finns någon städerska, kock eller musiker. För Karolinas del innebär det att hon får ”slänga all prestige och fåfänga överbord”, som hon uttrycker det, och spela psalmer, städa toaletter och baka kanelbullar.

– Det jobbigaste med corona är att man känner att vi behövs mer än någonsin, men ändå kan vi inte finnas för församlingen så mycket som vi vill. Människor är oroliga, saker förändras från en dag till en annan och många saknar sitt vardagsrum här i kyrkan. Man måste ha mask på sig vid alla möten och kan inte lägga armen om någon eller ge tröst på det sätt man är van vid. Det är tufft att inte kunna finnas där när människor behöver dig som mest.

Läs hela intervjun med Karolina