För mig smakar ordet ”julfrid” gott. Andrum i kampen, tyngder som lyfts av axlar, moln som skingras, horisonter som klarnar. Ljus i mörkret. Förr var julfriden en juridisk konstruktion med höjda straff för brott under jultiden. Men det var också en social föreställning. Det skulle råda harmoni och ordning på gården. Allt skulle vara städat och ordnat, och det förekom att man åt tillsammans, över roll- och klassgränserna. Det var en sorts paradisgestaltning i det lilla.
Ord av frid in i en tid som ofta var rätt hård. Julfrid talades in i nöden, inte för att gömma nöden.
Så vad gör vi av julfriden i dag? Nog behövs den – liksom friden och freden i världen.
Allt oftare hörs röster tala med oro för en negativ utveckling av samtalsklimatet i landet och i världen. Upprop och artiklar publiceras, dels med självupplevda berättelser om vad det negativa samtalsklimatet gör med oss människor, dels med uppmaningar till besinning.
Besinning behövs, av mänskliga skäl. Vi behöver vara rädda om varandra. Det behövs också för samhällsutvecklingens skull. Om vi skriker åt varandra så hörs inte argumenten. Den goda, samhällskreativa debatten om åsiktsskillnader döljs i den destruktiva affektiva polariseringen.
Så hur tar jag emot julfrid och skapar den under helgerna som nu ligger framför oss? Hur ger jag julfrid vidare? Att lyckas åtminstone lite med detta vore en julgåva av stort värde.
Julevangeliet berättas och gestaltas ofta som en frids- och fredsberättelse. Därför opponerar sig somliga och tycker det blir för gulligt. Men julens budskap är fred, det hörs inte minst i änglasången i julevangeliet: ”Ära i höjden åt Gud, och på jorden fred”.
Därför är det är inte så dumt att det är just frids- och fredsperspektivet som har kommit att bli vårt sätt att uppfatta berättelsen om det nyfödda barnet i krubban. Vi behöver mer av frid och fred, inte mindre, i vår tid.
När jag frågar Chat-GPT om hur man får julfrid blir det sammanfattade svaret: ”Julfrid handlar inte om att allt ska vara perfekt – det handlar om att skapa en känsla av lugn och glädje för dig själv och dem omkring dig.” Inte så dumt uttryckt. Frid och fred är inte bara för mig själv utan för världen.