Vi får aldrig glömma Förintelsen

"Denna dag påminner oss om att vi behöver belysa och bekämpa alla ideologier som leder till att människors värde ifrågasätts och deras värdighet kränks.” Det skriver ärkebiskopen i tidningen Dagen som låtit fyra kristna profiler dela sina tankar inför Förintelsens minnesdag.

Inför Förintelsens minnesdag den 27 januari har tidningen Dagen låtit fyra kristna profiler dela sina tankar kring antisemitism i dag, i går och varför vi måste fortsätta att påminna varandra om de brott mot mänskligheten som tilläts ske under andra världskriget.

Så här skriver ärkebiskop Antje Jackelén:

”Den internationella minnesdagen för förintelsens offer markerar slutet på en av vår tids värsta fasor. Men antisemitismen upphörde inte vid krigsslutet 1945. Det har vi med förskräckelse fått uppleva även i Sverige. Denna dag påminner oss om att vi behöver belysa och bekämpa alla ideologier som leder till att människors värde ifrågasätts och deras värdighet kränks. Tillsammans med människor av olika tro måste vi sprida de goda berättelserna, odla hopp och därmed bidra till att ”laga världen”, som judisk tradition uttrycker det.”

Läs "Fyra kristna ledare: Därför får vi aldrig glömma Förintelsen" på tidningen Dagens webbplats

Minnesstunder på Förintelsens minnesdag

På flera håll i landet ordnar Svenska kyrkans församlingar minnesstunder, konserter och andra aktiviteter till minne av Förintelsens offer. Se vad som erbjuds i närheten av dig.