Hållbara investeringar 2019

Svenska kyrkans alla verksamheter genomsyras av långsiktigt tänkande och hållbar utveckling för människor och miljö. Därför är det självklart att även våra investeringar ska vara förenliga med dessa värderingar. Vägledande idéer är förvaltarskapstanken och människovärdesprincipen.

För nionde året har Svenska kyrkan tagit fram en rapport om arbetet med hållbarhetsfrågor inom kapitalförvaltningen på den nationella nivån. Rapporten har liksom tidigare år utformats av finansenheten efter samråd med kyrkostyrelsens kapitalförvaltningsråd. Kapitalförvaltning i stift, pastorat och församlingar tas inte upp i denna rapport.

Resultatet för 2019 ett av de bästa sedan 2000 men den finansiella oron i coronakrisens spår har medfört en tydlig nedgång under 2020.  Vi berättar även mer om hur Svenska kyrkan vi påverkar näringsliv och finansbransch i en hållbar riktning genom att investera i fonder med tydlig samhällsnytta.

För att nå klimat- och energimålen för 2030 behövs ytterligare 260 miljarder euro i investeringar per år, vilket motsvarar runt 1,5 procent av BNP. Den privata sektorn ska bjudas in genom en strategi för grön finansiering som kommer läggas fram under2020. Vi kommer även att se mer om hur EU:s nya ramverk för gröna obligationer och klassificering av vad som får kallas för gröna investeringar, den så kallade taxonomin, kommer att påverka hela finansbranschen.

I skrivande stund (april 2020) när Coronaviruset har lamslagit flera länder med karantäner och reseförbud, aktiemarknaderna åker berg- och dalbana och centralbanker och regeringar aviserar nya åtgärder dagligen, påminns vi tydligt om finansmarknadens och hela samhällets känslighet för denna typ av sällsynta händelser med stor effekt .

Läs hela rapporten ”Hållbara investeringar” här.