Gunnela Hahn en av de mäktigaste personerna i Hållbarhetssverige!

Gunnela Hahn är en av de 101 mäktigaste personerna i Hållbarhetssverige. Det är tredje året i rad organisationen Aktuell hållbarhet tar fram en lista på de personer som sätter agendan för hållbar utveckling i Sverige.

– Det är glädjande att Svenska kyrkans kapitalförvaltning uppmärksammas. För oss är integreringen av hållbarhetsfaktorer i den finansiella analysen en självklar strategi och en förutsättning för att nå vårt långsiktiga avkastningsmål,  säger Anders Thorendal, finanschef på Svenska kyrkan.

Juryn säger i sin motivering att Gunnela Hahn tydligt och klart har visat att investeringar i hållbara bolag ger en bättre avkastning över tid.

- Det känns väldigt roligt att vårt långsiktiga arbete blir mer känt utanför de finansiella kretsarna där vi redan har ett gott rykte. Vi kan konstatera att hållbarhet lönar sig i längden, vilket även får stöd i forskningen. Och det handlar egentligen om sunt förnuft – det går inte längre att blunda för att kvalitetsarbete i bolagen skapar lönsamhet och för att klimatförändringarna påverkar hela världsekonomin, i ökande utsträckning. Vi behöver inte kalla det för hållbara investeringar utan rätt och slätt lönsamma investeringar. Men man behöver titta bortom nästa kvartal och det är ju också sunt förnuft, säger Gunnela Hahn, Head of Sustainable Investment, Svenska kyrkan.

Redan 2008 sålde Svenska kyrkan sina aktier i fossilbranschen och kyrkor världen över har följt Svenska kyrkans exempel.  Att vara den första kyrkan att helt divestera har gjort Svenska kyrkan världsberömd, men desto viktigare är det att investera i klimatlösningarna och det har vi gjort sedan 2008, även om det gick trögt i början. Idag finns det mängder av möjligheter att investera i linje med både Parisavtalet för klimatet och de 17 globala utvecklingsmål som FN antog 2015. Vi arbetar med full fart för att främja den omställningen både i vår egen förvaltning och för branschen i sin helhet. Svenska kyrkan förvaltar idag drygt 8 miljarder kronor.

Hela listan finns att läsa på aktuell hållbarhets hemsida