Foto: Magnus Aronson /Ikon

Gäster i studion under Keeping our Humanity Live

Läs om gästerna som medverkar i den 90 minuter långa livesändningen Keeping our Humanity Live, torsdag 24 februari. Ärkebiskop Antje Jackelén är värd och programmet leds av Thabo Motsieloa.

Dessa är gästerna på programmet – men det är möjligt att fler tillkommer.

Anna Alboth

Anna Alboth är polsk journalist och aktivist, bosatt i Berlin. Initiativtagare till organisationen Grupa Granica, ”Gränsgruppen” som arbetar med humanitära insatser och opinionsbildning kring den pågående krisen vid gränsen mellan Belarus och Polen.

Anna Alboth nominerades 2018 till Nobels fredspris för initiativet till den fredsmarsch som gick mellan Berlin och Aleppo i Syrien under 2016-2017.

Amjid Khazir

Amjid Khazir är grundare av det brittiska sociala företaget Media Cultured som utvecklat banbrytande metoder att arbeta mot rasism och extremism. Media Cultured har en mängd uppmärksammade samarbeten i Storbritannien och internationellt med myndigheter, skolor och idrottsklubbar.

Márta Bolba

Márta Bolba är präst i Evangelisk-lutherska kyrkan i Ungern. Hennes församling i Budapest driver den öppna verksamheten Mandák House, som samlar människor från alla samhällsklasser i arbetet med stöd, hjälp och opinionsbildning för utsatta grupper i samhället.

Imam Yahya Pallavicini

Är imam och president för COREIS, the Islamic Religious Community of Italy. Han är en tongivande röst i det interreligiösa arbetet i Europa, bland annat inom Muslim-Jewish Leadership Council, och lyfter i olika sammanhang vikten av social sammanhållning, religion och fred från ett muslimskt och allmänmänskligt perspektiv.

Vanessa Barker

Vanessa Barker är professor i sociologi vid Stockholms universitet. Hon har inriktat sin senaste forskning på processen där flyktingskapet kriminaliserats i Sverige och Europa.

Ulrich Schmiedel

Ulrich Schmiedel leder det forskarnätverk som är knutet till A World of Neighbours. Han är lektor vid Edinburghs universitet i Skottland. Hans aktuella forskning handlar om de kristna samfundens betydelse för mottagande och integration av flyktingar i europeiska samhällen.

Amena Alsameai

Amena Alsameai är artisten  som fick sitt publika genombrott i TV4:s Idol under hösten 2021. Amena Alsameai kom för drygt två år sedan till Sverige som flykting från Jemen. Hon medverkar i sändningen tillsammans med musikerna Jonas och Josef Sjöblom.

Zekria Farzad

Zekria Farzad, journalist från Afghanistan, är med på länk. Han kom till flyktinglägret Moria på ön Lesbos i Grekland 2019, där han grundade A Wave of Hope for the Future. Det är en skolverksamhet som spridit sig andra flyktingläger och gett tusentals barn möjlighet till grundläggande skolundervisning.

Läs om ärkebiskopens möte och ta del av hela veckans program

Se livesändningen i efterhand – med svensk text

Ärkebiskopens möte, A Week of Neighbours, avslutades med ett studioprogram, med ärkebiskop Antje Jackelén som värd. Ett aktuellt innehåll om migration och medmänsklighet.

A Week of Neighbours

Ta del av programmet på webbplatsen för A Week of Neighbours. Därifrån anmäler du dig också till de olika programpunkterna under veckan.