Två personer står framför en kyrkport i trä.
Foto: Kajsa Kax

Levande församlingsliv i Paris, trots hårda restriktioner

Nyhet Publicerad

Paris första lockdown för drygt ett år sedan var mycket strikt. Prästparet Maria och Joakim fick flytta gudstjänster, bibelstudier och andakter till internet. Det nästan viktigaste arbetsredskapet blev mobilen.

Extrema nedstängningar varvat med korta perioder öppet – bara för låsa dörrarna igen. Utmaningarna har varit stora för prästparet Maria och Joakim Bråkenhielm som kom till Svenska kyrkan i Paris bara månader innan den första virusvågen drabbade Frankrike.

– Pandemins restriktioner går egentligen emot allt det som kyrkan står för, säger Maria Olofsdotter-Bråkenhielm.

Paris första så kallade lockdown för ett drygt år sedan var mycket strikt. Svenska kyrkans lokaler ligger centralt i stan, helt nära Triumfbågen och Champs Elysée. Det rullade militärpatruller på gatorna, det var bara tillåtet gå ut på bestämda tider och då endast för att handla det mest nödvändiga.

– Jag blev nästan lite rädd när vi stängde kyrkan första gången. Ungefär: vart tar mitt ansvar vägen när jag inte kan möta människor? Jag är den sista som så att säga ska lämna skeppet, men här var jag ny kyrkoherde och hur skulle jag kunna nå ut när det är förbjudet att träffas?

Maria  beskriver hur en stor del av hennes kallelse som präst är att vara hos de som “ratas”, att vara den sista som lämnar i en svår situation och Joakim fyller i:

– Vi ska, som det sägs på latin, finnas med även in vid döden, det är egentligen det som är vår business. Vad blir det av det tusenåriga konceptet i ett sånt här läge?

Maria och Joakim fick ta till det som gick. Gudstjänster, bibelstudier och andakter flyttades till internet.

– Och det nästan viktigaste arbetsredskapet har kommit att bli den här, säger Maria och håller upp mobilen. Kontoret hamnade på fickan.

Läs hela intervjun med Maria och Joakim