Människor som samlats till förmöte i Oxford poserar.
Foto: LVF/Albin Hillert

Europeiskt förmöte i Oxford

Den 20-24 mars samlades människor från över 20 europeiska länder vid Mansfield College i Oxford, Storbritannien, för att tillsammans förbereda sig inför generalförsamlingen i Krakow i september. Nicole Ridegård, teologistuderande och aktiv inom Svenska kyrkans unga, var på plats tillsammans ärkebiskop Martin Modéus. Här delar hon några av sina reflektioner från dagarna.

Dagarna i Oxford inleddes under måndagen med ett ungdomsförmöte som jag och cirka 20 andra deltog i. Det var ett spännande utbyte med representanter från alla tre regioner i Europa. Tillsammans diskuterade vi vad vi vill presentera för de andra medverkande på förmötet och ge vårt unga perspektiv på vad vi tycker att LVF ska fokusera på. De tre teman som vi landade i att lyfta är inkludering och tillgänglighet, klimatfrågan och mental hälsa. Detta presenterades inför alla delegater och ledde till diskussioner i smågrupper. Läs hela meddelandet.

23 mars 2023, Oxford, England: Nicole Ridegård och övriga ungdomsrepresentanter presenterar sitt budskap för resten av församlingen vid förmötet. Foto: LWF/Albin Hillert

I september samlas vi alla till Lutherska världförbundets generalförsamling i Krakow, Polen. Det blir den trettonde i ordningen sedan den första ägde rum 1947. Nu möts vi i tid av krig i Europa, ett krig som påverkar oss alla och som den ukrainska biskopen Pavlo Shvarts pratade om i sin predikan under en morgonbön. Situationen belystes också genom kommande generalförsamlingens tema: One body, One spirit, One hope. Vi är alla en kyrka, med en tro och med ett hopp som vi måste hjälpas åt att förvalta.

Detta är mitt första uppdrag inom Lutherska världsförbundet, men jag tror inte det blir mitt sista. Min stora dröm är att få jobba i utlandskyrkan om några år, så att få bygga relationer över nationsgränser är en viktig steg på vägen för att nå min dröm. Att få dela tron tillsammans med människor med olika bakgrunder är en fantastisk upplevelse och något jag bär med mig. Gemenskapen och tron som finns bland oss är något som strålar och något som binder oss samman.

Nicole Ridegård

Nu är vi många som ser fram emot att mötas igen i Krakow i september. Att tillsammans få vara med och forma vad LVF ska fokusera på är en fantastisk möjlighet, men även att få höra vad andra kyrkor tänker om saker som vi i Sverige tar för givet. Jag är tacksam för att få vara en del av detta.

Nicole Ridegård