Doptal till Prinsessan Adrienne

Ärkebiskop Antje Jackeléns doptal till Prinsessan Adrienne i Drottningholms slottskyrka den 8 juni 2018.

(Det talade ordet gäller.)

Kära dopförsamling, dear sisters and brothers in Christ,
och kära nydöpta Adrienne,

nu har du börjat livet i dopet!  Än så länge betyder det för dig mest detta: att få ta emot kärlek och omsorg från mamma och pappa, ömhet och uppmuntran allt eftersom du erövrar nya färdigheter, och inte minst pussar från storasyster och storebror. Också genom detta kommer Guds kärlek till oss människor.

Att det är den 8 juni idag har du ännu inget begrepp om, men det dröjer nog inte många år innan du förstår att din dopdag är en speciell dag i din familj. Du kommer att lära dig att också storasyster Leonores dopljus tänds den dagen, eftersom hon döptes för exakt 4 år sedan. Och även för mamma och pappa är ju dagen speciell – grattis på bröllopsdagen! Den 8 juni är i er familj en dag att särskilt fira kärleken: Guds kärlek till oss och er kärlek till varandra. Och så kommer det en ny påminnelse på hösten sedan när Nicolas firar sin dopdag!

För att Adrienne ska kunna få leva i sitt dop behöver ni som finns omkring henne berätta om Guds kärlek, ge henne tillgång till den stora skatten av berättelser och vishet som finns i Bibeln och som har inspirerat så mycket musik, konst, arkitektur och författarskap. Ge henne möjlighet att lära sig bönens språk och trons sånger!

Adrienne växer in i en värld vars utveckling kan oroa oss på många sätt. Idag kämpar många ungdomar, särskilt unga kvinnor, med psykisk ohälsa. Ungdomar har många möjligheter, samtidigt är det tufft. När Adrienne så småningom finner sin väg in i vuxenlivet önskar jag henne att hon får göra det med en varm och levande tro, som ger henne vissheten att hon är buren – no matter what – en tro, som ger henne en osviklig inre kompass, som gör henne passionerad och brinnande för kärlek, rättvisa och hopp.

En sådan tro är en ofantlig gåva. Den kan ingen människa tvinga fram. Men vi kan bereda marken för den, så frön och sköta om dem, så att de kan växa till en sådan blomstrande tro.

Därmed inte sagt att det alltid är busenkelt att följa Jesus exempel. Tvärtom, det är en utmaning som heter duga. Men: om du lever i ditt dop, bärs ditt liv av mening. Du behöver varken hitta på meningen själv eller bära den själv. Att dag in och dag ut gå och bära på sin egen meningsfullhet – det blir till slut en fasligt tung ryggsäck som kan knäcka den starkaste.

Livet i dopet, Adrienne: du är älskad och omfamnad, befrielse och förlåtelse finns varje dag på nytt, du har en uppgift som räcker hela livet, och ett hem som finns även bortom livets gräns.

Baptism is a great thing, gorgeous, indeed! In the waters of baptism we are transformed by God’s love, claimed as children of God, gathered around God’s Word, called to share bread and wine at the Lord’s Table, and sent for the sake of the world. Your daughter, your godchild, your granddaughter Adrienne is embraced by God’s love. Just as you are, and have been assured of, when you once were baptized. The love of God reached out to us, before we were able to love.

You who bear responsibility for newly-baptized Adrienne, continue to pray for her and give her the gift of familiarity with the great stories of the Bible. Make yourself available as she plays and works out the ways of her life. Together, let us live in our baptism, not only on June 8, but every single day!