Prästen Olof Olsson står utomhus och håller gudstjänst med en bibel i handen.
Foto: Marie Olsson

Diakonin fortsätter - på digitala plattformar

Olof Olsson är kyrkoherde i Svenska kyrkan i Rom. I en intervju berättar han om församlingens stora diakonala fokus och det breda ekumeniska samarbetet med andra kyrkor. Bland annat med firar man alla gudstjänster i Birgittasystrarnas kloster.

Mycket av verksamheten i Svenska kyrkan i Rom sker på Lukasgården, som är församlingens egen lokal. Men gudstjänster och torsdagsmässor firas sedan snart femtio år i Birgittasystrarnas kloster i centrala Rom.

– Det är ett unikt och ett otroligt viktigt ekumeniskt samarbete. Det är för att Sankta Birgitta var svensk, som man erbjöd denna möjlighet, berättar Olof.

Svenska kyrkan har även ett nära samarbete med Churches Together in Rome, för de engelskspråkiga och internationella kyrkorna. I detta nätverk bedrivs både ett stort diakonalt arbete, insamlingar och manifestationer i olika frågor.

Under pandemin har Olof och hans medarbetare fått ställa om till en stor digital närvaro. Till och med julbasaren lyckades man genomföra digitalt.

– Vi har behövt bli uppfinningsrika och hitta nya sätt att arbeta på, berättar Olof. Över en natt blev det lockdown och vi satt instängda. Vi har fått lära oss att arbeta allt mer digitalt.

Läs hela intervjun med Olof