Foto: Therése Weisz

De tar plats i ledningen för Kyrkornas världsråd

Nyhet Publicerad

Svenska kyrkans delegater Julia Rensberg och Celina Falk valdes i dag in i centralkommittén för Kyrkornas världsråd. Det skedde under den pågående generalförsamlingen i Karlsruhe, Tyskland. Julia Rensberg kommer som representant för Svenska kyrkan att särskilt driva ursprungsbefolkningars frågor.

- Det ska bli ett spännande uppdrag. Jag är ju den enda representanten för de arktiska urfolken så det känns viktigt att finnas med i det här sammanhanget.

Hon ser nu fram emot att driva frågor om klimaträttvisa, ursprungsfolks rättigheter och skydd av marker.

- Frågorna har fått en del plats här i Karlsruhe, och jag hoppas att det också kommer att ge avtryck i rapporten från mötet som kommer att styra centralkommitténs arbete under de kommande åren.

Julia Rensberg har erfarenhet av att arbeta med frågorna bland annat som styrelsemedlem i den samiska ungdomsorganisationen Sáminourra, och hon deltog också på FN:s klimattoppmöte COP 25 i Madrid 2019.

- I samebyarna jobbar vi också med samma konsensusmodell som Kyrkornas världsråd gör, målsättningen är att samtliga medlemskyrkor ska stå bakom besluten, så där har jag också en beredskap.

Celina Falk blev återvald till att göra sin andra mandatperiod i centralkommittén.

- Jag ser fram emot att fortsätta arbetet med de strukturella frågorna för att bygga ett än mer inkluderande och starkt Kyrkornas världsråd. Med nya personer i centralkommittén kommer givetvis nya perspektiv, vilket är både positivt och utmanande.

- Vi fortsätter arbetet för fred och rättvisa på många sätt. Vilka de specifika frågorna blir beslutas nu under generalförsamlingens sista dagar.

Ytterligare en svensk delegat blev invald i centralkommittén, Emma Gunnarsson från Equmeniakyrkan.

Kyrkornas världsråd

Kyrkornas världsråd grundades 1948 i Amsterdam. Det är den största ekumeniska organisationen i världen med 352 medlemskyrkor i 120 länder som representerar närmare 600 miljoner kristna världen över. Det övergripande målet är att arbeta för enhet mellan världens kyrkor och att samarbeta för fred, rättvisa och hållbarhet. Det administrativa sätet finns i Genève, Schweiz. Generalförsamlingen samlas vart åttonde år för att fatta beslut, göra gemensamma uttalanden och sätta riktningen för arbetet under de kommande åren.

Kyrkornas världsråds centralkommitté

Centralkommittén är Kyrkornas världsråds styrande organ med uppgift att säkerställa att det arbete som beslutats om blir genomfört. Den väljs av generalförsamlingen och består av 150 medlemmar från åtta regioner i världen.