BUFF Malmö: Svenska kyrkan ger pris till bästa ungdomsfilm

23-29 mars är det Barn- och ungdomsfilmfestival i Malmö för 36:e gången. Svenska kyrkan delar ut pris till bästa ungdomsfilm och deltar även i festivalen med en konsert och ett seminarium.

Svenska kyrkans ger pris till bästa ungdomsfilm

Svenska kyrkans pris går till en ungdomsfilm som håller hög konstnärlig kvalitet och som synliggör existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör både ungdomar och vuxna.
Prissumman är på 100 000 kr och delas ut av Per Svensson, kyrkoherde i Svenska kyrkan Malmö.

Nominerade filmer 2019

Samtliga länkar nedan går till buff.se

A Colony
For a happy life
Harajuku
Hendi and Hormoz
PewPewPew
Stupid young heart
Till drömmarnas land
Zen in the ice rift

Juryn

I juryn för Svenska kyrkans pris för bästa ungdomsfilm ingår:

Jesper Ödmark
Jesper är församlingspedagog och ansvarig för konfirmand- och ungdomsverksamheten i Värby församling där han bland annat arbetar med filmgrupper. Han har medverkat i juryn flera gånger och kommer i år för första gången att leda arbetet.

Erica Lang
Erica är präst och ansvarig för konfirmand- och ungdomsverksamheten i Husie församling i Malmö.

Ivica Zubak
Ivica är regissör, manusförfattare och producent och är bland annat känd för sin film Måste gitt som han både skrev manus till och regisserade.

Zahraa Aldoujaili
Zahraa är före detta skåning som hamnade i Alingsås där hon fick chansen att få huvudrollen Aida i Gabriela Pichlers film Amatörer som var med under BUFF 2018.

Seminarium om film, livstolkning och tro

Måndag 25 mars kl 10.00-11.00 bjuder Svenska kyrkan Malmö in till ett seminarium om film, livstolkning och tro. Kan vi finna svar på livets mest grundläggande frågor genom att se och samtala om film? Pedagoger och präster berättar om sina erfarenheter av att använda film och filmsamtal i Svenska kyrkans verksamhet.
Medverkande: Ami Hall, Katarina Herbert, Annika Nilsson och Jonas Persson.

Seminariet hålls i Lilla Salen på Kyrkans Hus, Fiskehamnsgatan 3 i Malmö. Fri entré. Ingen föranmälan behövs.

Lunchkonsert med Carl-Adam Landström och Astrid Lindgrens musik

Onsdag 27 mars kl. 12.10 i S:t Petri kyrka bjuder S:t Petri kyrkas egen diplomorganist Carl-Adam Landström på en lunchkonsert på temat Astrid Lindgren. Många av filmatiseringarna av Astrid Lindgrens älskade böcker innehåller filmmusik som kommit att älskas minst lika mycket som filmerna. Carl-Adam framför några väl valda stycken från filmerna på kyrkorgeln. Fri entré och ingen föranmälan.

Se hela programmet för filmfestivalen på buff.se.