Öppna händer.

Böneveckan samlar kristna till bön

Nyhet Ändrad

Den 18 januari inleds världens största ekumeniska manifestation som genomförs i mer än 120 länder. Syftet är att be tillsammans oavsett var man befinner sig.

För rättvisa

Den 18 januari börjar den årliga gemensamma böneveckan för och med kristna från många olika traditioner. Veckan pågår 18-25 januari 2021.

Materialet från Minnesotas kristna råd

Temat för ekumeniska bönevecka år 2023 är: ”Gör det goda, sträva efter rättvisa” (Jesaja 1:17).
Materialet har denna gång förberetts av Minnesotas kristna råd (USA) och sedan framtagits tillsammans med Påvliga rådet för främjande av kristen enhet och Kyrkornas världsråds kommission för Faith and Order.

Under Böneveckan firas huvudgudstjänsten oftast ekumeniskt tillsammans med lokala församlingar från olika kyrkor och samfund. Gudstjänsten firas normalt söndagen i Böneveckan, det vill säga den 22 januari år 2023.

Historik

1846 startade Evangeliska alliansen en inom-protestantisk Bönevecka. 1908 föreslog den anglikanske prästen Paul Wattson i USA att man skulle samlas till bön för kristen enhet i januari varje år. 1966 blev Böneveckan ett gemensamt projekt för Romersk-katolska kyrkan och Kyrkornas världsråd. Från 1975 framställs material från lokala ekumeniska grupper från olika delar av världen.