Ärkebiskopen uppmärksammar auktion till stöd för utsatta romer

Den 3 december auktioneras påven Franciskus kalott ut på Bukowskis i Stockholm. Pengarna ska gå till utsatta romer i Sverige. ”När påven tar av sig hatten för Europas romer är det en talande symbolgärning i Jesu efterföljd”, skriver ärkebiskop Antje Jackelén i en text för att uppmärksamma auktionen.

Initiativet kom från Carlos Luna, som startat en stiftelse som samlar in pengar för Romernas sak. Luna tog kontakt med påven och undrade om han kunde tänka sig att bidra med ett föremål att auktionera ut.

Vatikanen meddelade att påven skulle bidra med sin solideo papal, eller vardagskalott.  Kalotten kommer att presenteras i Bukowskis katalog med texter av Ärkebiskop Antje Jackelén, Biskop Anders Arborelius, författaren Jonas Gardell och EU-parlamentarikern och romska aktivisten Soraya Post.

Romerna är mitt ibland oss
- Genom detta ovanliga auktionsobjekt uppmärksammas situationen för en av våra mest utsatta grupper. Romer är inte "de där, långt borta," utan medmänniskor här mitt ibland oss, skriver ärkebiskop Antje Jackelén. Hon fortsätter:

- Det behövs hjälp i form av konkret stöd från människa till människa likväl som ett europeiskt krafttag mot fattigdom, diskriminering och isolering.

Carlos Luna hoppas på ett utropspris på en miljon kronor men eftersom föremålet är unikt, blir det svårt att bestämma någon prisbild, enligt Paulina Sokolow, pressansvarig på Bukowskis.

Svenska kyrkan arbetar tillsammans med och för romer på flera sätt. Här är ett par exempel:

Romernas nationaldag firades med en ekumenisk högtidsmässa i domkyrkan i Uppsala >>

Stöd till romer som lever i utsatthet i Rumänien >>

Romer i Svenska kyrkan

I september 2013 publicerades en rapport om kyrkans behandling av romer under första delen av 1900-talet.

Rapporten är Svenska kyrkans del i regeringens vitbok om övergrepp och kränkningar av romer som regeringen presenterade den 25 mars.

Läs rapporten här (pdf, 72 sidor) >>

Läs mer om regeringens vitbok på deras webbplats >>

Rapport om kyrkans behandling av romer