Sommarandakter i SVT från Costa del Sol väjer inte för det svåra

När Svenska kyrkan på spanska solkusten står för sommarandakterna i tv är engagerade församlingsbor med. De delar berättelser även om livets svåra sidor och ett par av dem predikar. Andakterna sändes under fem söndagar i sommar och kan också ses i efterhand.

Mikael Jönsson, präst i Svenska kyrkan i Fuengirola på Costa del Sol, berättar att församlingen i Costa del Sol består av många fast boende svenskar men även en många turister.

Han och församlingen vill att andakterna ska spegla församlingen och dess själ. Församlingsmedlemmarna kommer att hålla en del av andakterna, berättar Mikael och fortsätter:

- Det är typiskt för vår församling, vi har ett väldigt stort engagemang från församlingens medlemmar och det är också viktigt att det känns i andakterna.

Lyckan bor inte i sol, vind och vatten

Mikael berättar att det är många som tänkt sig en bekymmerslös tillvaro i Costa del Sol. Det är lätt att tro att "sol, vind och vatten" ska ge lycka.

- Men lyckan bor inte här. Det handlar om elementen vi rör oss i, i livet, att det finns en balans. Det är först när vi når balans med inre trygghet, inre tro på livets element, kärlek och mod som det kan bli riktigt bra. Han fortsätter:

- Himlen i människors ögon förknippas ofta med evig sommar, vackra blomsterängar och hav. Men lyckan handlar ofta om att släppa taget om det som hindrar dig, att släppa gamla mönster och våga göra något annorlunda. Här har vi valt att lägga fokus i predikan.

Det finns 35 000 bofasta svenskar i Costa del Sol i Spanien.

Andakterna sänds under fem söndagar i SVT, kl 10 på söndagar 31 juli till 28 augusti. Se andakterna i efterhand här.

Sol, vind och vatten (31/7)
De himmelska och jordiska elementen möts i Guds fantastiska värld.
Predikan: Mikael Jönsson, Präst
Levnadsberättelse: Anssi Lakomaa

Under Palmens skugga (7/8)
Livet innehåller allt, palmen som ger en skön skugga men även det finns även en skugga som kastar sig över oss i oroliga tider. Vad bär oss?
Predikan: Lena Ottosson, assistent med diakonal inriktning
Levnadsberättelse: Viktoria Andersson

Livsrum (14/8)
Hur finner jag mitt livsrum? Hur ger vi varandra livsrum? Vilka släpper jag in i mitt livsrum? Vilken gudsbild ger mig livsrum?
Predikan: Walle Söderberg, församlingsmedlem
Levnadsberättelse: Desiree Le Grand

Resa bort, hitta hem (21/8)
Ibland behöver vi resa bort för att hitta hem till oss själva, tillbaka till det som är viktigt. Vad kallar jag mitt hem?
Predikan: Tjälvar Åslund, församlingsmedlem
Levnadsberättelse: Catharina Hvid Hansen

Blå, blå känslor (28/8)
Att sikta mot stjärnorna, förlora sig i de blå svävande känslorna, det mest fantastiska vi har. Men ibland faller vi ner i en blues, hur möter jag mig själv och mina medmänniskor när färgerna förlorat sin glans?
Predikan: Mikael Jönsson
Levnadsberättelse: Ann Britt Ödman