Foto: Julia Wennström

Överumsbygden

Mellan sjöar, skogar, åkrar, ekbackar och bergknallar ligger Överum, ”den vita staden”, med sina 7 kullar. Överums bruk, som grundades 1655, är fortfarande i drift. Där tillverkas bl a Överumsplogen, som säljs över hela världen.

Benämningen ”den vita staden” kommer från den tid när bruket började upplåta mark för egnahemsbyggen. Det var företrädesvis vitrappade hus där ordning och reda skulle råda. Bruksmiljön, där kyrkan ingår, är byggd i s k Tjustempir.

Riksväg 35 går igenom samhället. Men Överum är så mycket mer än det man hinner se när man passerar genom samhället med bil. Det är lugnt och rofyllt och har ett rikt föreningsliv. Här finns närhet till naturen med möjlighet till skogspromenader, jakt, fiske och bärplockning. Både Linköping, Åtvidaberg och Västervik ligger inom pendelavstånd, t ex med tåg som stannar vid bruket.

Bruksmiljön

Kyrkan ligger vackert i den gamla bruksmiljön och man tar gärna en promenad i området. Går man vägen mellan kyrkan och församlingshemmet, förbi herrgården, kommer man till kyrkogården. Man kan också gå Bruksgatan ner, förbi brukskontoret, under järnvägsbron, förbi sista dämmet så kommer man till den gamla hammarsmedjan, som i dag är bruksmuseum.

Muséet är väl värt ett besök. Där finns bl a föremål från brukets produktion, Sveriges enda bevarade tyskhärd i originalskick och ett skickligt byggt miniatyrlandskap över Överum i gången tid.

Är det badväder så finns det ett fint insjöbad vid Såduggen (man svänger vänster precis före järnvägsövergången vid tåghållplatsen).