Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Aktuellt i pastoratet

Händer i pastoratet.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Närbild på en lila krokus i gräset.

Jungfru Marie Bebådelsedag

Bebådelsedagen kommer i slutet av fastetiden och bryter fastan. På bebådelsedagen räknar vi nio månader till jul, och det var denna dag som Maria fick veta av ängeln Gabriel att hon var havande med Jesus. Välkommen till våra kyrkor söndag 17 mars.

Närbild på någon som håller ett palmblad.

Palmsöndagen

Söndag 24 mars. Palmsöndagen inleder stilla veckan som är den sista veckan i fastan. Söndagens bibelberättelser handlar om Jesu intåg i Jerusalem. Längst vägen lades palmkvistar och folket jublade.

Gudstjänst med musik

Välkommen till gudstjänst med musik på Palmsöndagen. Söndag 24 mars 15.00 Västra Eds kyrka. Medverkan av Västerviks Salongsorkester.

Alphagrupp

Filadelfia och Överums församling inbjuder till Alpha-kurs. Onsdagar 18.00 Överums församlingshem

Temakväll - Kristendomens stora frågor

Föredrag och samtal med präst Mikael Alm. Onsdagar 18.00 Gamleby församlingshem.

Någon räcker över en kopp kaffe över ett fikabord.

Mötesplatser

Svenska kyrkan inbjuder till mötesplatser för alla åldrar. I våra församlingar finns många platser att mötas på. Tillfällen att möta varandra och Gud i samtalsgrupper, vid våra luncher eller pilgrimsvandringar m.m.

Fastan

40 dagar före påskdagen startar fastetiden.

Församlingsbladet

Pastoratets församlingsblad finns med i lokal tidning Gamlebyplatsen, som delas ut till samtliga hushåll i Norra Tjust pastorat.

Verksamhet

Mötesplatser, sammankomster, aktiviteter, medmänsklighet mm - för alla åldrar.

Nyfiken på Gud?

Läs om kristen tro