Foto: Marcus Hollenberg

Loftahammarsbygden

Befolkningsökning med 1800% varje sommar

Det är inte alla samhällen som växer. Men bland dem som gör det finns Loftahammar - i alla fall sommartid. Vad är det som gör att så många har behov av att lämna sina invanda vardagliga livssammanhang för att hämta ny kraft innan man återvänder till dem igen? Och varför väljer så många att förlägga sin rekreation just till Loftahammar?

Bygd och natur

Loftahammar, som ligger på ostkusten mellan Valdemarsvik och Västervik, är mycket naturskönt och församlingen är en genuin skärgårdsförsamling. Samhället präglas av jordbruk, fiske, industri och turism.
Befolkningen är på ca 850 personer, men antalet mångdubblas sommartid (till ca 15 000 personer) genom de många sommarstugeområden och campingplatser som finns runt Loftahammar. Två marinor tar hand om båtturisterna. I den vackra skärgården finns det förstås även många natursköna hamnar och badklippor.

Befolkning och arbeten

Åretruntbefolkningen har minskat något under senare år, bl a därför att det inte föds så många barn längre. Det förekommer även viss utflyttning, mycket beroende på svårig-heten att få jobb och i viss mån även pga dåliga kommunikationer.
Loftahammar har förskola och grundskola från 6-åringar upp till åk 6. Högstadium finns i Gamleby (2,5 mil) och gymnasium i Västervik (5 mil).
Wienerbagarn är ortens största industri med 70-talet anställda. Det de tillverkar har nog de flesta svenskar smakat på. Smålandsplast är en annan stor industri med 15-talet an-ställda.
Det finns även två marinor på orten, många byggfirmor, restaurang, pizzeria, tre cam-pingplatser och en mycket fin 9-håls golfbana samt ett fint bibliotek och deltidsbrandkår.
Det finns även affärer, bensinmack, ett fint äldreboende, många jordbruk och ett antal fiskare. Så satsar vi givetvis på turismen.

Evenemang och sevärt

Den årliga Loftahammarsutställningen är värd ett besök. Den äger rum sista veckan i augusti och visar på den breda aktivitet som finns här i Västerviks norra kommundel.
Även vår 1700-talskyrka (se sidan "Om kyrkobyggnaden") är värd ett besök liksom den underbara skärgården. Sommartid går skärgårdstrafiken till vissa öar efter tidtabell. Kanske passar det då med ett besök på Rågö i samband med Rågödagen, eller ett besök i Flatvarp, på Väderskär eller på Grindö. Flera öar har sina egna ”specialiteter” och aktivi-teter. Även hembygdskvarnen i Aleglo är värd ett besök.
Så känn dig välkommen till Loftahammarsbygden för att upptäcka och koppla av i den fantastiska skärgårdsmiljön.