Glada ungdomar som dansar i discoljus
Foto: Görel RM

MOD-konfa

Vem är du? Jo, jag menar VEM är du? Just du? Konfatiden är en chans att lära känna inte bara andra, utan även sig själv. Din egen berättelse är viktig! Men du kommer att få möta många olika människor som upplevt saker i sina liv. Genom att lyssna på andra, kan du få börja fundera på vem du vill vara. Det här är konfagruppen för dej som vill ses regelbundet under läsåret, och vara med om ett par läger.

Kom och prov-tro!
Tisdag den 29 augusti i Väskinde kyrka kl 18.30-21.00
Vi spanar in kyrkan och varandra, testar vad konfirmation kan vara.
Hur högt, hur lågt, hur långt? Salt eller sött?

Under konfirmandåret pratar vi om livet, universum och allting däremellan. Hur vill du vara som människa? Vad är kul, vad är jobbigt? Du får fundera över hur det är att vara kristen, om tro och liv, om sorg och glädje. Du får våga vända och vrida på dina tankar. Du får med dig kunskaper som kommer att hjälpa dig resten av livet, i möten med nya människor och kulturer. Vi träffas ungefär två gånger i månaden, ofta på söndagarna men ibland någon eftermiddag efter skolan. Då är det lektion/pass - som inte alls liknar något i skolan - och ibland gudstjänst. Vi är ett helt gäng ledare; ungdomar som konfirmerades för något år sen och vuxna.

TID: Kolla in din kalender och se om det här är alternativet för dig! Konfa är frivilligt, men passen hänger ihop som pärlor på ett armband, så du vill inte missa för många. Vi ses oftast i Väskinde församlingshus. Har du fullt upp under terminerna eller ofta är bortrest så kan speedkonfa vara något för dig!

TRÄFFAR

8-9/9 Första träffen är en vandring från Bro kyrka (samling 17.15) som slutar med en övernattning i Väskinde kyrka.

24/9, 15/10, 5/11  söndagsträffar 13.30-16

18-19/11 är det dags för en helg på regnbågstema.

29/11 ons, 7/12 tor,  kvällsträffar efter skolan,  jul & luciatema

10/12 kl 16 Luciamässa i Väskinde

24/12 samling vid krubban i Väskinde kyrka, andakt ca 30 min

14/1, 28/1  söndagsträffar kl 13.30-16.30

10/2 lördag ca 13-18

v 9 Sportlovet räkna med en resa, där du kanske behöver pass

7/3 tor ca 16-20

24/3 sön 13.30-16.30

28/3 Skärtorsdag ca 18.30-21

14/4 söndagsträff 13.30-16.30

28/4 söndagsträff, kan börja tidigare än 13.30 då vi övar inför konfirmation

8/5 ons efter skolan

11/5 konfirmationsgudstjänster, vi delar oss i 2-3 grupper och det här den här dagen man har många gäster med sig, om man vill.

12/5 kl 11 konfirmationsmässa, då är hela gänget + era närmaste 2-5 personer med i kyrkan

MOD-konfa passar dig som är nyfiken på människor och dig själv. Du blir en viktig pusselbit i gruppen, med det du funderar på och har erfarenhet av.
Konfirmation handlar om dig - det finns inga prov, men du får möjligheten att få med dig saker som du kan ha nytta av resten av ditt liv.

KOSTNAD Undervisningen är gratis, i samband med ev resa så kan du behöva fickpengar och till någon måltid. Bidrag kan sökas. Eventuellt behöver du ha ett giltigt pass för sportlovsresan.

Så vem är DU? Vem vill DU vara? Är du med?

Vuxna ledare: Martina Åkeson Wollbo (präst), Renée Strage Nylander (pedagog), Görel Robsarve Malmros (pedagog), Beata Pettersson (pedagogassistent).

Görel Robsarve Malmros, pedago
Tel: 072-709 27 40
E-post: gorel.robsarve.malmros@svenskakyrkan.se
Snapchat: konfangp