Foto: Magnus Aronson

Medmänniska sökes

Förvaret på Aminogatans flyktingboende får besök av representanter från Svenska kyrkan, Röda Korset, Caritas och Amnesty med flera. Vill du vara med?

Att vara medmänniska på förvaret.

På Migrationsverkets förvar vid Aminogatans flyktingboende i Kållered sitter män och kvinnor som väntar på utvisning av olika anledningar. Några har sökt och vägrats asyl, några har vistats olagligt i Sverige eller kommit hit utan nödvändigt visum.

Gemensamt för nästan alla är att deras öde inte ligger i deras egna händer och att de befinner sig långt ifrån familj, släkt och vänner.

En kontakt med omvärlden.

Förvaret vid Aminogatans flyktingboende får besök av representanter från Svenska kyrkan, Röda Korset, Caritas och Amnesty med flera.

Vi som ingår i besöksgruppen lyssnar, samtalar, spelar pingis och fikar tillsammans med de som befinner sig på förvaret. Vårt uppdrag från Svenska kyrkan är enbart socialt och humant, då det finns andra instanser som bidrar med juridisk hjälp och rådgivning.

Men det är inte desto mindre viktigt, eftersom vi många gånger är deras enda kontakt med omvärlden. Efter varje besök samlas vi utanför förvaret och sammanfattar kvällen.

Om besöksgruppen

•Du väljer om du kan komma varje gång eller bara någon av gångerna.
•Du är alltid tillsammans med minst en till ur besöksgruppen.
•Du måste genomgå en utbildning hos Röda Korset för att bli antagen.
•Du får ersättning för eventuella transportkostnader.
•Du får stöd inom gruppen.
•Du måste skriva under ett sekretessavtal.

Utbildningen ordnas i samverkan med Göteborgs stift.

Är du intresserad?

Ta kontakt med Hanna Esping Östlin som hjälper dig vidare för att få utbildning och mer information.