Foto: Anna Karlsson

HBE Hopp för barn i Etiopien

Hopp för barn i Etiopien är en svensk stödorganisation till WSG/HCE - etiopiska organisationer som arbetar för att förbättra livsvillkoren för gatubarn, slavarbetande barn och fattiga i Addis Abeba och på den etiopiska landsbygden.

HBE Hopp för Barn i Etiopien är en ideell förening utan vinstsyfte. Föreningens mål och verksamhet går ut på att bistå Win Souls for God & Hope for Children in Ethiopia i deras arbete i Addis Abeba. Bland annat ekonomiskt stöd till:

• Det gatucentrum som skapats för att erbjuda stöd, rådgivning och nyorientering för barn och ungdomar som lever på gatan.

HBE Svenska kyrkan Mölndal 1233851185
  • ”Independency program” för pojkar och flickor, som lämnat gatulivet och nu studerar på högskola.

Vill du bidra till HBE genom Svenska kyrkan Mölndal kan du swisha 123 385 11 85 HBE SvK Mölndal.

Läs mer på HBE Hopp för barn i Etiopien (svenska)

Styrelsen

Eva Forssell Aronsson Foto: Carina Etander Rimborg

I styrelsen för HBE Hopp för barn i Etiopien sitter Svenska kyrkan Mölndals ordförande i kyrkorådet Eva Forssell Aronsson. I HBE:s styrelse är hon vice ordförande. Så här beskriver hon sitt engagemang på HBE Hopp för barn i Etiopiens webbsida:

Min första kontakt med WSG var när jag tillsammans med några från Fässbergs församling i Mölndal besökte Etiopien för att inviga en nybyggd kyrka i vår dåvarande vänförsamling i Wuchale. Vi stannade då några dagar i Addis Abeba och besökte WSG i Entoto, och blev mycket imponerade och intresserade av deras verksamhet bland barn och ungdomar. Sedan dess har jag besökt WSG/HCE vid några tillfällen och fått lära känna och följa deras arbete. Till vardags arbetar jag som lärare/forskare/sjukhusfysiker vid Göteborgs universitet och Sahlgrenska universitetssjukhuset, och bor i Mölndal.

Starkt engagemang

Hos Svenska kyrkan Mölndal finns ett starkt engagemang för HBE Hopp för barn i Etiopien. Församlingsbor har vid flera tillfällen varit nere och besökt verksamheten och det finns ständig kontakt och vi ser att pengarna som samlas in används på ett riktigt sätt.

Resa februarilovet 2020

Resa 2019

Resa 2018

Skänk en slant