Foto: Alex&Martin

Konfa FAQ

Här hittar du svar på frågor om konfirmation hos Svenska kyrkan Mölndal

Måste jag tro på Gud?

Det räcker att du är nyfiken på vad eller vem Gud är och att du vill veta mer. Tillsammans pratar vi och gör saker för att fundera kring vad tro är.

Måste jag gå i kyrkan varje söndag?

Du ska gå på 15 gudstjänster under din konfirmationstid. En del är på söndagar och andra är någon vardagskväll.

Finns det en grupp för mig med särskilda behov?

Vi vill att din konfirmationstid ska bli bra. Om du har några särskilda behov, kontakta oss gärna.

Måste jag vara döpt?

I nästan varje grupp finns ungdomar som inte är döpta.
Konfirmationstiden är till för att prata, fundera och uppleva det som har med livet och den kristna tron att göra. Om du inte är döpt så erbjuds du att bli det under årets gång.

Vad är det bästa med att vara konfirmand?

De flesta svarar gemenskapen och allt det roliga vi hittar på. Många uppskattar samtalen och frågorna som diskuteras. Andra svarar att andakterna eller lägren är det bästa.

Kostar det något?

De flesta grupper är gratis. Om en grupp kostar något såtr det i beskrivningen.

Måste jag åka på läger?

Alla våra grupper åker på läger, men det går att lösa på annat sätt om du av olika skäl inte vill sova borta. Hör av dig till oss, så hittar vi en bra lösning tillsammans. De grupper vi rekommanderar om någon inte vill åka på läger är Önsdagskonfoa och Skaparkonfa. (Eller Helgkonfirmand 2 Hemma i Kållered).

Kontaka gruppansvarig i samband med anmälan.

Huvudansvarig för konfirmandverksamheten hos Svenska kyrkan Mölndal

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp som passar just dig.

Etiska riktlinjer barn och unga

Etiska riktlinjer för arbetet bland barn och unga 0-18 år i Göteborgs stift.

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.