Foto: Olle Thoors

Lycksele församling

Välkommen till oss!

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Nyheter Lycksele församling

Välkommen till Påskmusikal

Onsdag 27/3 kl 18.30, Norrängskyrkan

Två unga killar på en kyrkogård. Den ena håller en lövblås och den andra sitter i en åkgräsklippare.

Säsongsarbetare Kyrkogård

Vi erbjuder ett varierande och stimulerande arbete i utomhusmiljö där du får möjlighet att bidra till att göra våra kyrkogårdar vackra under sommaren.

En person sitter vid med en bärbar dator i knät och läser på Svenska kyrkans webbsida om jourhavade präster.

Anslag om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Verksamhet

I Svenska kyrkan Lycksele finns något för alla åldrar.

Det här är vi & det här gör vi

Diakoni

Diakoni är kristen omsorg om medmänniskan - omsorg omsatt i handling. Diakoni är att dela med sig av hjälp, gemenskap, tro och glädje.

Barn & ungdom

Barn- och familjeaktiviteterna samlar varje vecka ungefär 400 personer.

Konfirmation

Vad är viktigt för ett bra liv? Vem är jag och vem vill jag vara? Att konfirmera sig innebär att du får möjlighet att fundera på sådant som du kanske inte gör varje dag. Du får också ta reda på vad kristen tro är, åka på läger, lära känna nya människor eller lära känna dina gamla vänner på nytt sätt. Konfirmationen ger dig möjlighet att upptäcka dopet, förstå vem Jesus är och vilka vi människor är.

Vigsel

Kärlek kandlar mer om att ge än om att få. Jag ger mig själv, hela mitt liv, utan förbehåll till en annan människa. Samtidigt får jag ta emot den jag gifter mig med. Jag och du blir vi. Ett löfte för hela livet.

Dop

Lycksele präglas av ett starkt och engagerat musikliv.

Begravning

Vad är meningen med livet? Hur kommer man igenom sorg? Andakter, gudstjänster och samtal i samband med död och begravning tar upp dessa frågor.

Kyrkorna i Lycksele församling

Här kan du läsa om de kyrkor och församlingshem som finns inom församlingen

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan finns när någon behöver samtala för att bearbeta oro, sorg och livskriser; när behov finns för närvaro, andakt, förbön, nattvard eller utläsning.

Lediga tjänster

Att arbeta i Svenska kyrkan innebär att arbeta för något man tror på, och oftast arbete med människor på olika sätt. Här hittar du lediga tjänster i Södra Lapplands Pastorat Välkommen med din ansökan!

Någon hoppar hage på asfalten.

Hopp.nu

Vill du prata med någon som lyssnar?

Internationella gruppen

i Lycksele församling

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Är du en leverantör till oss?

Faktura adress:

Södra Lapplands pastorat
Fack 77800142
750 15 Uppsala

Leverantörsfakturor i SEK kan mejlas som ett bifogat dokument till
77800142@faktura.svenskakyrkan.se

E-faktura

Södra Lapplands pastorat följande uppgifter:

GLN-nummer: 2520040623

VAN-leverantör: Swedbank

OBS! Referens ska alltid finnas på fakturan.

En ordförandeklubba ligger på ett blankt bord.

Politik & protokoll

Här hittar du information från kyrkofullmäktige

händer/hänt i församlingen

[Inget innehåll angivet]