Vigsel

Kärlek kandlar mer om att ge än om att få. Jag ger mig själv, hela mitt liv, utan förbehåll till en annan människa. Samtidigt får jag ta emot den jag gifter mig med. Jag och du blir vi. Ett löfte för hela livet.

Foto: Joakim Carlström /Ikon

Att gifta sig innebär att sätta in kärleken till varandra i ett större sammanhang. Genom vigseln blir det offentligt att det är ni två som hör ihop och inga andra.

När vi talar om kärlek menar vi ofta starka känslor, men kärleken är mer än så. Många gånger är det att kämpa tillsammans, att vilja vara två också när det frestar på. Äktenskapet är en handling där ni visar att ni vill att den kärleken alltid skall finnas mellan er.

Löftena i vigseln handlar därför inte om att känna starka känslor för varandra resten av livet. Äktenskapslöftena i en kyrklig vigsel är: "Jag vill dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt". Löftena säger ingenting om känslor, utan är en bekräftelse på bådas gemensamma vilja att dela resten av sitt liv med varandra.

Men naturligtvis är bröllopet kärlekens fest mer än viljans! Det är ju er kärlek till varandra som fått er att ta beslutet att gifta er. Den ömsesidiga omsorgen, glädjen, gemenskapen och ömheten har sin givna plats i äktenskapet. Bröllopet är festen när ni inbjuder alla som står er nära att dela glädjen över er kärlek och samhörighet.

I Bibeln står det att "Gud är kärleken". Det betyder djupast sett att all äkta kärlek har sitt ursprung i Gud. Gud fanns med redan första gången ni upptäckte er kärlek. I den kyrkliga vigseln ber vi att Gud ska vara med och stödja er i er gemensamma framtid.

Ringarna som man sätter på varandras fingrar är det synliga tecknet på att man lovat att ställa upp på varandra varje dag. Ringen är evighetssymbolen. Guldet står för att man vill ge varandra det finaste och dyrbaraste. Att ringen sätts på vänster finger beror på att man förr trodde att det just från vänster ringfinger gick en nerv till hjärtat.

En kyrklig vigsel behöver inte vara stor och påkostad. Vigseln är lika giltig, oavsett om man väljer en mycket enkel vigsel i enskildhet eller ett påkostat bröllop med vackra kläder, blommor och bröllopsmiddag för många gäster.

Såhär går det till

Det är bra att vara ute i god tid, särskilt om ni ska gifta er vid någon av de stora högtiderna eller under sommarmånaderna. Börja med att boka tid för vigseln i den församling ni vill vigas. Här i Lycksele, Örträsk och Björksele vänder ni er till Pastorsexpeditionen i Lycksele. Om ni vill gifta er i en annan kyrka än hemförsamlingens kyrka, ska ni kontakta pastorsexpeditionen i den församling där er vigselkyrka är belägen. Vigseln är alltid gratis om någon av er tillhör Svenska kyrkan.

Har ni särskilt önskemål om vilken präst som skall vara vigselförrättare ska ni naturligtvis nämna det när ni bokar tid för vigseln. Detsamma om det finns speciella önskemål om vigseln skall ske på annan plats än i kyrka eller kapell. Är det möjligt tillgodoses önskemålen inom Lycksele pastorat.

3-4 veckor innan vigseln skall ske kommer den präst som skall förrätta vigseln ta kontakt för att boka samtal och övning av vigselgudstjänsten. Vid samtalet får ni tillfälle att samtala om vad vigseln och äktenskapet innebär. Ni bestämmer också olika alternativ i vigselgudstjänsten, psalmer, texter och eventuell övrig musik. Har ni speciella önskemål om inlednings- och avslutningsmusik är det bra att stämma träff med den kyrkomusiker som skall spela. Han eller hon kan ge olika förslag och ni får tillsammans lyssna på vigselmusik.
Någon släkting eller vän kan gärna medverka i samband med vigselgudstjänsten med sång, musik eller textläsningar. Vidtala gärna någon i förväg, innan vigselsamtalet med prästen.

Vill du veta mer om vigsel? - Kontakta oss

Besökstid - mån, tis, tors och fre kl. 10.00 till 12.00 (onsdag stängt)
Telefontider: alla vardagar mellan 10-12
0950-276 60 eller lycksele.forsamling@svenskakyrkan.se