Vattendroppe
Foto: Bild av Delyth Williams från Pixabay

Avslappning och meditation

30 minuter för att landa här och nu - och en möjlighet till djupmeditation.

Vårterminen 2024: Varje fredag kl. 16.30 - 17.20 i Luleå domkyrka, från
19 januari.

I vår kommer den ordinarie fredagsmeditationen att förlängas med en del två där det finns möjlighet att sitta kvar i en djupmeditation. Så 16.30-17.00 är det samma upplägg som tidigare med avslappning, andning, rörelser och en kort sittande meditation med vägledning, plus en tyst kort meditation. Du som deltar kan därefter välja att tyst gå eller sitta kvar och ha en 15-20 min lång tyst djupmeditation.

Om avslappning och meditation

Vi behöver kontinuerligt påminna oss om att vi är här och nu. Du är älskad, önskad och värdefull. Du räcker till…precis som Du är, just idag.
Kom och avsluta veckan med mig i Domkyrkan! En kvart innan start är det stilla musik i kyrkan och du kan få ta dig en kopp te innan vi börjar.

Vardagens bestyr tränger sig på. Deadlines på jobbet. Vad har jag missat? Oro över barnen eller någon annan när och kär. Måste hinna handla. Stress över det jag inte hinner med. Dåligt samvete för att jag inte räcker till. Axlarna dras högre och högre mot öronen. Det spänner och drar i nacken. Det är en liten knut i magen, en obestämd oro. En huvudvärk som inte vill släppa. Det känns jobbigt att ta djupa andetag. Jag vill bara sitta ner, bara en liten stund! Många tankar som snurrar runt. Trött.

Känner du igen dig i något eller några av ovanstående känslor och tankar?
Så lätt det är att uppslukas och bli ett med det vi tänker och känner. Oro och stress sätter sig också i kroppen och vi kan känna oss ömma och stela.
Det är viktigt att ta hand om kroppen men om vi inte ger oss själva en chans att landa i sinne och själ så orkar varken kropp eller knopp att bära.

Vi träffas i 30 min där vi hittar ett lugn i kropp och sinne genom andningen och rörelser som får spänningar i kroppen att släppa. Vi avslutar med en delvis ledd och en delvis tyst sittande meditation där vi välkomnar alla tankar som tränger sig på men övar oss på att bara observera utan att agera eller reagera på dem.

Varmt välkommen! Har du några frågor kontakta mig, Sara. Kontaktuppgifter hittar du längre ner på sidan.

Frågor?

Kontakta Sara Olsson som leder avslappning och meditation.
Mejl:
sara.olsson@svenskakyrkan.se