Välja gravsten

Att välja gravsten är inte alltid så lätt. Vad som avgör vilket val man till sist gör är högst privat, baserat på känsla, kunskap och ekonomi. Vi vill gärna öka kunskapen om vilka alternativ som finns till att köpa nytt.

Hyra gravsten

En del av de gravstenar som lämnas kvar då gravrätterna återlämnas/återtas har ett kulturhistoriskt värde. Det är ett av skälen till att vi gärna ser att dessa gravstenar ska finnas kvar i något av våra kulturkvarter på våra griftegårdar. Ett annat skäl är att vi i Linköpings domkyrkopastorat bedriver ett omfattande miljöarbete och genom att återanvända gravstenar värnar vi om vår miljö.

Köpa begagnad gravsten

Det finns även begagnade gravstenar att köpa. Dessa gravstenar kommer från återlämnade eller återtagna gravrätter. De är av god kvalitet och dessutom anpassade till vårt klimat. De kan efter omslipning och omarbetning pryda ännu en grav. En sten som man köper har man rätt att flytta till en annan begravningsplats.

Hur gör jag?

Har du frågor eller vill se vilket utbud av gravstenar som finns? Kontakta oss så hjälper vi dig gärna!

Griftegårdsexpeditionen svarar på frågor om försäljning och uthyrning. Om du
vill boka tid för visning av våra stenar är du välkommen att ringa vår kapellvaktmästare Camilla Venerot 013-30 36 24.

Ladda ner gravvårdsansökan här!

Kontakta griftegårdsexpeditionen

Öppettider