Aktuellt på griftegården

Vår på griftegårdarna

Nu kommer våren och, om vädret tillåter, påbörjas vårstädningen av gravarna under slutet av mars. Fjolårslöv räfsas och samtliga kransar och granrisdekorationer plockas bort på de gravar som har skötselavtal. Eftersom vi har en tidig påsk i år siktar vi på att plantera penséerna med början av vecka 15. På Linköpings griftegårdar planterar vi ca 50 000 penséplantor varje vår. Dessa beställs redan i augusti, hos en lokal odlare som arbetar med svenskt växtmaterial på ett miljömässigt bra sätt.

Gravlyktor

Eftersom vi nu börjar arbeta med gravrabatterna på de gravar som har skötselavtal, vill vi passa på att påminna om att gravlyktorna ska plockas bort före första maj. Under sommarsäsongen luckras gravrabatterna vid ett antal tillfällen, gravarna planteras två gånger, häckar och gräs klipps, löv räfsas mm. I samband med dessa arbeten är risken hög att glaset på gravlyktorna går sönder och glasbitar hamnar i jorden vilket innebär en skaderisk för personalen och det är heller inte bra ur arbetsmiljösynpunkt.

Sjuka almar

På den gamla delen av de centrala griftegårdarna, är våra stora almar drabbade av olika stadier av almsjuka. Vi måste därför fortsätta vårt arbete med att ta bort de träd som dör. Där dessa träd har stått kommer vi att plantera nya träd av ädellövssort. Vi strävar efter en variation men också efter att samtidigt bevara karaktären av en griftegård med flerhundraåriga anor och ett stort kulturhistoriskt värde. Alla dessa åtgärder sker i dialog med länsstyrelsen.

Öppet hus

Sista lördagen i maj, i en tid när griftegårdarna är som vackrast, har vi sedan några år tillbaka genomfört ”Vår på griftegårdarna”. Lördagen den 25 maj, mellan 12.00-16.00, är det åter öppet hus på Centrala griftegårdarna och griftegården i Lilla Aska. På respektive område kommer det att finnas ett antal besöksstationer. Ta vara på tillfället att träffa vår personal som är på plats och informerar om allt från våra fossilfritt drivna fordon till solceller och kompostering. Vi visar även hur vi arbetar med blommor, buskar och träd samt hur vi tänker kring vården av kulturarvet. Allt för en hållbar utveckling! I anslutning till stationerna bjuder vi som vanligt på fika.

Utställningar att besöka

I Alla helgons kapell, på den Norra griftegården, finns möjlighet att se två utställningar. Den ena utställningen, med tillhörande broschyr, berättar om saker som är bra att veta inför en begravning. Till exempel vad som ingår i begravningsavgiften, om att välja gravplats och gravsten, om våra olika begravningsplatser och kapell samt det ansvar det innebär att vara gravrättsinnehavare. Broschyren finns även på griftegårdsexpeditionen och i våra kapell och ekonomibyggnader. I Alla helgons kapell finns även en fotoutställning med bilder från våra kyrkor och texter hämtade ur pastoratets nya bok ”Personligt och traditionellt – ett sista farväl i kyrkan”.

”Lilla Aska griftegård 50 år” är en fotoutställning som visar griftegårdens historia från arkitekttävlingen på 1960-talet till idag. Denna utställning finns i väntrummet i ekonomibyggnaden på Lilla Aska griftegård. Väntrummet är öppet vardagar 07.00-18.00.

Lyssna på människoöden

Vill man vandra genom historien på egen hand finns det guideskyltar som berättar om gravar av kulturhistoriskt intresse och det finns även en slinga med QR-koder på den gamla delen av de centrala griftegårdarna, och sista helgen i maj, i samband med vårt öppet hus lanserar vi även en slinga på den norra griftegården i anslutning till Alla helgons kapell. Dessa slingor gör att man med hjälp av sin mobil kan gå en egen liten guidetur och höra historien om kungamakaren Mörner som såg till att ätten Bernadotte hamnade på den svenska tronen, om Bonn på Druvan, bonden som blev en framgångsrik krögare i Linköping, om familjen Wahlbeck som skapade industrihistoria och om Jonn O Nilson som såg till att Linköping fick elektricitet . Välkomna!

Griftegårdsvandringar

Gå en dramatiserad griftegårdsvandring och träffa några av stadens historiska karaktärer och människor som har sin utkomst från begravningsverksamheten.

Här skapar vi en blomsteräng

För att förbättra förutsättningarna för pollinatörer och gynna den biologiska mångfalden skapar vi nu blomsteräng på några av de gräsytor som idag inte nyttjas som gravkvarter.

Svenska kyrkan har inte skickat ut ett brev med erbjudande om tvätt av gravsten

Kanske har du de senaste dagarna fått ett erbjudande i din brevlåda om tvätt av gravsten? Då vill vi göra dig uppmärksam på att detta inte är ett erbjudande från Svenska kyrkan och att vi heller inte har tillhandahållit några adressuppgifter i samband med utskicket.

Vi erbjuder miljövänlig och professionell tvätt av gravstenar

Gravstenar behöver tvättas då och då för att de ska hålla länge och behålla sin vackra finish. Griftegårdsförvaltningen erbjuder miljövänlig och professionell tvätt av gravstenar.

Lyssna på berättelser om människoöden

Nu kan du göra en egen guidad tur bland linköpingsprofiler på Centrala griftegårdarna.

Griftegårdarna speglar staden

Runt omkring på våra begravningsplatser finns ett stort antal kulturhistoriskt intressanta gravar. Bakom namnen finns ofta spännande människoöden och berättelser.