Åk 6 - Föreläsning om normer, fördomar och känslan av att inte passa in

Vi inbjuder klasser i årskurs 6 att lyssna till Andreas Jonsson - en av Sveriges främsta föreläsare inom social hållbarhet, attitydförändring och självinsikt.

Vad händer när bollen inte är rund?

På Andreas Jonssons egen hemsida står det ”En föreläsning om längtan efter att passa in och vad som händer när en inte gör det. Hur normer och fördomar bidrar till utanförskap och hur en genom att ändra sin attityd och ta ansvar för sina handlingar kan bidra till förändring.”

Den här föreläsningen är fullmatad med intryck och sätter avtryck som verkligen ger en tankeställare. Andreas blandar humor med allvar och lyckas verkligen både beröra och utmana.

Föreläsningen sker omkring mars. Inbjudan skickas till alla klasser i åk 6.
Vi har två tider att välja mellan:

• 09.00 - 11.30
  • 12.30 - 15.00

Livet blir bättre

Andreas driver också en populär podcast som heter ”Livet blir bättre”. I den har han bland annat träffat Kumlas församlingsassistent Anette Gustavsson i ett samtal som beskrivs så här:
”Andreas Jonsson och Anette Gustavsson pratar i detta avsnitt bland annat om att Anette har världens bästa jobb, hur de lärde känna varandra och vilka effekter deras arbete fått, de pratar om vikten av att stötta barn och ungdomar, de pratar om att få vara sig själv och att alla är lika mycket värda. Dessutom diskuterar de kyrkans roll i både hbtq-frågor och skolan.”