Våra kyrkor

I Kropps församling finns sex kyrkor varav fem har medeltida ursprung.

Kropps kyrka

Kropps kyrka byggdes troligen under första hälften av 1200-talet i romansk stil. I kyrkan finns en unik läktarpredikstol från 1600-talet. 1931 härjades kyrkan av en svår brand.

Mörarps kyrka som är byggd på 1100-talet.

Mörarps kyrka

Mörarps kyrka byggdes troligen under senare delen av 1100-talet i romansk stol med absid, kor och långhus.

Hässlunda kyrka

Hässlunda betyder hassellunden och här byggdes kyrkan omkring år 1200. Målningar från 1400-talet, berömda spelmän och en omfattande renovering har präglat kyrkan.

Ekeby kyrka

Ekeby kyrka invigdes 1863. Från den medeltida kyrkan är tornet bevarat. Det första som möter besökaren är den fina altartavlan med Jesu utsträckta händer.

Välluvs kyrka

Välluvs kyrka byggdes troligen mellan 1150 och 1180. Kyrkan har ett triumfkrucifix från 1200-talet, en praktfull altaruppsats och en rikt skulpterad predikstol från 1600-talet.

Frillestads kyrka

Frillestads kyrka är byggd 1877 och är nu församlingens musikkyrka. Kyrkan har bland annat en fin orgel med bevarade delar från 1890.

Öppettider i våra kyrkor

I Kropps församling finns sex kyrkor. Våra kyrkor är öppna för besök på vardagar när vaktmästaren finns på plats.

Den före detta Björkakyrkan har tagits ur bruk

Björkakyrkan invigdes 1991, men efter 32 år har församlingen under 2023 tagit kyrkan ur bruk och avyttrat fastigheten.