Hässlunda kyrka

Hässlunda betyder hassellunden och här byggdes kyrkan omkring år 1200. Målningar från 1400-talet, berömda spelmän och en omfattande renovering har präglat kyrkan.

Hässlunda kyrka uppfördes av gråsten och sandsten omkring år 1200. På 1400-talet tillkom tornet och kyrkorummet försågs med kalkmålningar. Av dessa återstår en större målning föreställande den danske kungen ”Knut den helige” som regerade en kort period i Danmark. Han har troligen ägt mark inom församlingen, men säkra belägg saknas.

Den rikt skulpterade predikstolen är från 1609.

År 2010 genomgick kyrkan en stor inre renovering.

På 1700- och 1800-talet verkade fyra generationer klockare i Hässlunda som alla var skickliga spelmän. Mest känd är Johan Christian Blomgren vars folkmusik framförs än idag av spelmän över hela landet. Söder om kyrkan finns flera gravstenar över släkten.

Orgel är byggd 1958 av Wilhelm Hemmersam, Danmark. Den har tolv stämmor och innehåller en del pipor från den gamla Lundahlorgeln från 1871.

Hässlunda kyrka rymmer c:a 120 personer.

Adress till Hässlunda kyrka:
Gamla Tågarpsvägen 283, Mörarp.

Ladda ned en folder om kyrkans historia.

Hässlunda kyrka har en rikt skulpterad predikstol från 1609. Foto: Olof Tholander

Lyssna på en ljudguide

Här kan man lyssna på en intressant ljudguide med bilder som berättar mer om Hässlunda kyrka: Lyssna här!