Foto: Olof Tholander

Våra församlingshem

Våra fina och välutrustade församlingshem går att hyra för till exempel dopsamkväm eller minnesstund.

Ordinarie maxantal besökare gäller i våra lokaler enligt följande:

Välluvs församlingsgård
Välluvsvägen 22, Påarp.
Välluvs församlingsgård rymmer 80 personer.

Mörarps församlingshem
Brandmansgatan 3 i Mörarp.
Mörarps församlingshems stora sal rymmer 60 personer.

Ekebygården
Pastorsgatan 10 i Ekeby.
Ekebygården rymmer 70 personer.

Frillestads församlingshem
Frillestadsvägen 215, Påarp.
Frillestads församlingshem rymmer 35 personer.

Uthyrning:

Vi hyr ut församlingshemmen för till exempel dopkalas, minnesstunder eller konferenser. Välluvs församlingsgård kan även bokas för bröllopsfest och uppvaktningar på kvällstid.

Bokning av:

Välluvs församlingsgård
Mörarps församlingshem
Ekebygården
Frillestads församlingshem

Telefon: 042-717 00
E-post: kropps.forsamling@svenskakyrkan.se

Välutrustade kök

Köken i församlingshemmen är fullt utrustade med kaffebryggare, ugnar och kylskåp för förvaring samt kompletta uppsättningar porslin. Flera av församlingshemmen har dessutom fina utemiljöer att njuta av.

Uthyrningstaxor 2024:

för församlingshemmen i Kropps församling

• Kostnad för medlemmar i Svenska kyrkan och föreningar i Kropps församling: 800 kr/dag.
  • Kostnad för icke medlemmar i Svenska kyrkan och utsocknes föreningar och företag: 2200 kr/dag
  • Frillestads församlingssal: 325 kr/dag. (Icke medlemmar i Svenska kyrkan och utsocknes föreingar och företag: 860 kr/dag.)
  • Taxa för att hyra våra församlingshem per timme:  120 kr. (Icke medlemmar i Svenska kyrkan och utsocknes föreingar och företag: 355 kr.)

Taxorna gäller samtliga dagar.

Gratis vid dop:

För medlemmar i Svenska kyrkan som bor i Kropps församling är det kostnadsfritt att låna församlingshemmen för dopkalas i samband med dop.

Noteringar:

• Privat hyrestagare ska vara medlem i Svenska kyrkan.
  • Särsilda ordningsföreskrifter gäller för dem som hyr.
  • Minnesstunder, dopkalas och enklare föreningsmöten samt uppvaktningar på dagtid kan bokas i alla våra församlingshem.
  • Bröllopsfest och uppvaktningar på kvällstid kan endast bokas i Välluvs församlingsgård.
  • Det är inte tillåtet att servera starksprit i våra lokaler.
  • Om man lämnar lokalen olarmad eller olåst debiteras en kostnad motsvarande utryckning från Larmcentralen (oberoende om utryckning skett eller ej). Faktisk utryckning på grund av att hyresgästen förorsakat detta debiteras hyresgästen.
  • Vi hyr inte ut möbler eller dukar.
  • Hyresgästen ska signera ett särskilt kontrakt där villkoren framgår.
Den fint renoverade Välluvs församlingsgård är vackert belägen invid Välluvs kyrka och har tidigare varit prästgård. I den idylliska trädgården finns bland annat rhododendronbuskage, kryddträdgård och växter från den välkända Landsbergs plantskola. En del av gårdens längor inrymmer det sevärda hembygdsmuséet. Foto: Olof Tholander
Mörarps församlingshem ligger invid Mörarps kyrka.
Mörarps församlingshem som tidigare varit skola ligger mitt i Mörarp invid Mörarps kyrka. På trädgårdssidan finns bland annat ett trädäck. Foto: Olof Tholander
Ekebygården, som tidigare varit prästgård, är belägen ett par hundra meter från Ekeby kyrka, nära väg 109 på Pastorsgatan 10 i Ekeby. På trädgårdssidan finns bland annat ett trädäck. Foto: Olof Tholander