Kyrkogårdshumor

Gråt inte över spilld...

Någon gång för mycket länge sedan – kanske på 1950-talet – hände sig att pensionerade statsrådet Nils Quensel vandrade upp till Johannes kyrkogård. Det var en stekhet sommardag och statsrådet ömmade för småfåglarna på kyrkogården. Därför hade han hällt upp vatten i begagnade brännvinsflaskor där etiketten fortfarande satt kvar fullt synlig. Aalborg akvavit stod det för den
som ville se. Statsrådet gick in på kyrkogården och började försiktigt hälla upp vattnet i små gropar på en stor gravhäll. De törstiga småfåglarna samlades tacksamt och lapade i sig dropparna. Då hör statsrådet Quensel höga suckar och stönanden i ett buskage. Där befann sig delar av, den så kallade, ledighetskommitten. De törstiga gubbarna led svårt och tillslut kom kommentaren. ”Tänk att hälla ut gudslånet så där , fy -----”

Historien avlyssnad av Erland Ros