Foto: Pier Rongione

Nu är laddstolparna för elbilar vid Huddinge och Vårby gårds kyrkor invigda!

Kyrkorådets ordförande Ann-Marie Högberg satte ihop sladdarna tillsammans med finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund!

Söndagens invigning vid Klockargården i Huddinge och efterföljande föreläsningar med miljö- och elbilstema blev lyckad.

Per Bolund talade under invigningen bland annat om att det är viktigt att ta stora initiativ och vara en förkämpe kring klimatet. Han tyckte att det är bra att man ser sig som en kraft som vill värna om skapelsen och göra insatser här och nu för att visa vägen framåt. Att kunna använda sig av kyrkans infrastruktur och organisation, för att kunna skapa möjlighet att transportera sig hållbart är ett otroligt bra initiativ av Svenska kyrkan i Huddinge.

Övriga talare och föreläsare var Mattias Goldman, vd för tankesmedjan Fores, Kristina Segerström från Stockholms stift, Krister Kivi och Ulf Ragnerstam, båda medarbetare i Svenska kyrkan och initiativtagare till projektet Laddad på Kyrkan och Thorsten Lorich som talade om solceller.

Läs artikel i Kyrkans Tidning

Läs en sammanfattning av intervjun med Per Bolund här

Ladda elbilen

Med Svenska kyrkan i Huddinges laddstolpar kan du ladda elbilen och samtidigt göra en god gärning! Elen är grön, förnyelsebar och från sol, vind och vatten.