Foto: Ronald Eek

Villkor vid beställning av gravskötsel

Vad gäller när jag beställer gravskötsel?

Villkor för beställning av gravskötsel

För att teckna ett gravskötselavtal krävs att någon är antecknad som gravrättsinnehavare. Göteborgs begravningssamfällighet har bestämt att endast gravrättsinnehavare får beställa skötsel. Detta för att undvika missförstånd och konflikter.

Vi skickar erbjudande

Vi kommer att skicka ett erbjudande till din folkbokföringsadress men innan du betalar och därmed ingår ett avtal med oss bör du ta del av nedanstående information:

• Skötsel av sammanhängande gräsmatta eller grusad yta ingår vid plantering. Förutom att hålla ytan jämn och fri från ogräs, fyller vi på mer grus/gräsfrö vid behov. Skulle graven ha en annan ytbeläggning än vårt standardval kommer materialet bytas ut. I det fall du önskar behålla befintligt material hör du av dig till oss och meddelar vilken typ av yta det gäller varpå det tillkommer en skötselavgift.
  • Blommor köps in, planteras och vattnas av oss enligt din beställning, övriga växter och buskar som eventuellt finns på graven sedan tidigare tas bort.
  • Vid behov görs en ny rabatt/planteringsyta – alternativt anläggs en planteringslåda.
  • Göteborgs begravningssamfällighet förbehåller sig rätten att lägga till, dra ifrån tjänster eller refusera ordern i sin helhet om gravens utseende eller beskaffenhet inte överensstämmer med beställningen.
  • I de fall ett ”brytdatum” passerats för exempelvis vår- och/eller sommarplantering kommer tjänsten erbjudas från och med nästa år.
  • Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller.

Läs också: Svar på vanliga frågor om gravskötsel och fakturor - Göteborgs begravningssamfällighet (svenskakyrkan.se)

Vad är gravrätt för något? Hur blir jag gravrättsinnehavare?

Läs mer om gravrätt eller anmäl dig för att bli gravrättsinnehavare.

Beställ gravskötsel på webben eller via expeditionen

Du kan beställa gravskötsel på webben - gå till svenskagravar.se, sök upp graven det gäller och fyll i dina önskemål (tips: förenkla sökningen genom att filtrera på Göteborgs begravningssamfällighet).

Du är alltid välkommen att diskutera olika möjligheter med vår personal på gravskötselexpeditionen, telefon 031-731 80 80. Expeditionen finns på Västra kyrkogården i Göteborg. Du kan också skicka e-post till gbg.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Läs våra villkor vid beställning av gravskötsel.