Kyrkokören samlad i St Teilos.
Foto: Gunilla Bäckström

Cardiff nästa

Nyhet Publicerad

Lång väntan, lång planering, mycket övning, men så till slut på väg. Kyrkokören åkte på körresa och Frid fick ta del av resedagboken! Häng med till Cardiff genom varma träkyrkor och flygstrejk. Text och foto: Gunilla Bäckström

Dag 1

När körledare Tobias frågade kören om vi ville sjunga i Cardiff hann han nästan inte avsluta frågan förrän svaret ”ja!” ekade i Säby kyrka. Tina och Nina åtog sig allt det praktiska med flyg och hotell. Ett jobb som de utförde med den äran och att dessutom få ha Björn som skött allt det ekonomiska, ja bättre hade det aldrig kunnat bli.

En buss hämtade Kyrkokören i Rönninge och Salem för transport till Arlanda 4.30 på morgonen den 9 juni. Vi var 29 på bussen och hade en sångarkompis på väg med båt. Arlanda, incheckning, kontroll, de vanliga rutinerna. Men att planet skulle bli 2 timmar försenat tillhör inte vanligheterna. Bättre förstås att avhjälpa felet på marken än uppe i luften.

I London väntade en buss som skulle ta oss till Cardiff, en resa på 3 timmar, med en kort rast på halva vägen för att kunna få en kopp kaffe.

Hotellet Park Inn låg centralt och trots att vi var trötta så fanns en viss nyfikenhet på en första upplevelse av staden samt något att stoppa i magen.

På kvällen hade vi ett möte med Jacob Grubbström, Tobias gode vän och körledare för kören Cavatina Singers som vi skulle sjunga tillsammans med. Han gav oss även tips om vad vi kunde se och göra i Cardiff samt berättade om de två kyrkor vi skulle sjunga i. Vi gavs också tillfälle att delta i en Evensong där Jacob var med och sjöng.

Dag 2

Frukost på hotellet och sedan iväg på olika upplevelser. Sightseeingbuss med elektronisk guide är inte alls illa om man vill få en uppfattning om staden.

Prins Philip fyllde 95 år och detta firades med kanonsalut och orkester i borgen som låg mitt i staden. Dagen blev innehållsrik på många olika sätt beroende på vad man ville använda den till. Kanske blev det lite stämövning på hotellrummet också.

SAS gick i strejk!

Dag 3

Idag skulle vi sjunga i Norska kyrkan. Kyrkan var liten och rymde ca 65 personer. Först övning med det som vi skulle sjunga själva och sedan övning tillsammans med Cavatina Singers. De två körerna skulle uppföra The shades of Eve are Falling, ett nyskrivet verk för detta tillfälle, komponerat av Ian Lawson. Vi skulle även sjunga ett grekisk-ortodoxt halleluja. Den lilla träkyrkan var varm och ibland kändes det som man skulle rinna bort.

Då konserten började var kyrkan fullsatt vilket gladde oss. Vår repertoar bestod bland annat av svensk nationalromantik, Wilhelm Petterson-Berger. Tobias hade lagt ner mycket möda på kören för att få det att låta så bra som möjligt. Hoppas att han, trots en nystart, var nöjd med oss, det var i alla fall publiken.

Efter konserten blev det samvaro med mat tillsammans med den andra kören på en pub i närheten. Återigen en lång promenad hem i den sena kvällen.

SAS fortfarande i strejk! Tina hade varit i kontakt med resebyrån som ordnat resan och vi fick en annan rutt hem.

Dag 4

Shopping, shopping, shopping, in och ut i affärer, åtminstone för somliga.

På kvällen skulle vi ge en konsert i St. Teilos, som är en betydligt större kyrka än den Norska men var lite svårare att hitta till. Trots att repertoaren var densamma så började vi med övning. Den här gången var det bara vi som skulle sjunga. Vid utsatt tid var det mycket glest i bänkarna och hade inte körmedlemmarnas respektive kommit så hade det bara varit sex personer som lyssnat till oss. Vi sjöng så vackert vi kunde och Tobias spelade två orgelstycken, ett av dem var ”Gammal fäbodpsalm” av Oscar Lindberg.

Efter konserten blev det mingel med ett glas vin och tillfälle att prata med någon av dem som kommit för att lyssna.

Återigen promenad och denna gång till en pub för att tillsammans äta, sjunga och umgås. Sista kvällen med kören. Av stämningen att döma var alla mycket nöjda med resan. Vi sjöng till och med så att vissa pubgäster reste sig och gick! (Kanske inte var orsaken, men vem vet?)

Dag 5

Resan hem gick nu via Köpenhamn och Oslo. I London var det återigen fel på planet, denna gång navigationsfel! Men bättre att fixa det på marken än i luften, som tidigare sagts.

I Köpenhamn av planet och på Osloplanet, buss till övernattningshotellet där vi fick sova i ca två timmar då planet till Arlanda och Stockholm skulle gå sex på morgonen.

Buss hämtade oss på Arlanda så hem kom vi, glada, nöjda och trötta.

En stor kram från kören till Tobias som tog oss till Cardiff med alla dess upplevelser.

Tacket till Salems församling kom den 19 juni då vi i en fullsatt Salems kyrka sjöng in sommaren med i stort sätt samma repertoar som vi hade haft i Cardiff.

Jag som summerat körens resa heter Gunilla Bäckström och började sjunga i Salems kyrkokör i januari 1971. Så är det med Salems kyrkokör, de flesta som börjar slutar inte.

Publicerad i Frid nr 2 2016.

Organist Tobias Lundmark vid orgeln i St Teilos.
Foto: Gunilla Bäckström

Cardiff - ett minne för livet

Anledningen att jag föreslog Cardiff som resmål för kyrkokören var att min gode vän och kollega Jacob Grubbström studerade en master i kördirigering där. Av honom hade jag fått veta att körsången verkligen var central för många Walesare men kunde knappast tänka mig omfattningen. Många börjar sjunga tidigt och noter och möjligheten att sjunga från bladet är något många lär sig via gosskörer och katedralsång redan vid unga år.

I körsammanhang bjuds man ofta upplevelser som man inte annars hade upplevt och konserten i Norska kyrkan med Salems kyrkokör och Cavatina Singers där jag och Jacob ömsom dirigerade och sjöng med i kören tillhör mina absolut finaste körminnen. Stämningen var magisk, kyrkan full, Wales hade just vunnit sin första match i EM och körerna sjöng inspirerat och koncentrerat. En kväll då allt stämde! Det faktum att vi fick stanna och börja om ”I furuskogen” av Peterson-Berger och att min nervösa och hackande engelska bara lockade smilgropar hos åhörarna gjorde konserten än mer gemytlig.
Kort sagt ett minne för livet.