Kyrkor och lokaler

Ta en titt på församlingens kyrkor och lokaler.

Välkommen till Salems församling!

Vi har två vackra, men mycket olika kyrkor. Salems kyrka har på sin udde vid stranden av Bornsjön det kanske vackraste läget av alla Södermanlands kyrkor. Få kyrkor har också ett vackrare namn - Salem är ett ord som finns i Bibeln och betyder "den fridfulla".

I anslutning till Säby kyrka, som är en modern kyrka byggd 1974 vid Salems centrum, ligger Säby församlingshem.

Salems församling har ett enastående rikt kulturarv att förvalta i kyrkobyggnader, konstverk och textilier. Vi har två vackert belägna kyrkogårdar som inbjuder till en stund i enskildhet.

Känn dig varmt välkommen till Salems församling!

Salems kyrka

Salems kyrka har ett mycket vackert läge på en udde vid Bornsjön. Den byggdes på 1100-talet.

Den röda träkyrkan har stått mitt emot Salems centrum i 40 år.

Säby kyrka och församlingshem

Säby kyrka och församlingshem, Emanuel Birkes väg 1, mitt emot Salems centrum. Här är du alltid välkommen in på en kopp kaffe eller en stunds stillhet i kyrkorummet.

Kyrkskolan

I den gamla Kyrkskolan intill Salems kyrka finns två vackra salar att använda för till exempel dopkalas och minnesstund

Besöksadresser och öppettider

Säby kyrka och församlingshem
(i Salems centrum)
Emanuel Birkes väg 1
144 30 Rönninge
Öppet: Tisdag–torsdag 09.00–16.00, fredag 09.00–15.00.

Öppet vid kyrkliga handlingar, storhelgernas gudstjänster, vissa sommardagar samt enligt överenskommelse.

Salems kyrka
(vid Bornsjön)