Medlem i Salems församling

Medlem i Svenska kyrkan, Salems församling

När du är medlem i Svenska kyrkan bidrar du till ett betydelsefullt arbete både i Salems församling och runt om i världen.

Genom att betala kyrkoavgiften är du bland annat med och stödjer:

• kyrkans öppna förskola där små barn och deras föräldrar kan mötas
  • gemenskapsträffar för äldre
  • ett rikt musikliv med körer och musiker
  • underhållet av våra kyrkobyggnader.

Du är även med i en församling som:

• vill förmedla hopp till den som drabbas av sorg och smärta
  • vill vara med och uttrycka den glädje man känner över att ha fått barn eller funnit en partner
  • tillsammans med andra goda krafter vill vara med och bygga ett så bra och tryggt samhälle som möjligt.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Du blir medlem i kyrkan genom ditt dop. Är du redan döpt i ett annat kristet samfund kan du bli medlem i Svenska kyrkan efter ett samtal med ansvarig präst i din församling. Tidigare blev den som föddes i Sverige automatiskt medlem i Svenska kyrkan, men så är det alltså inte längre. Du kan också ansöka om inträde i Svenska kyrkan, skicka ansökan till den församling du tillhör.

Blankett om inträde i Svenska kyrkan

Utträde ur Svenska kyrkan

Du avslutar ditt medlemskap genom en skriftlig begäran till den församling du tillhör.

Blankett om utträde ur Svenska kyrkan
Blankett om utträde ur Svenska kyrkan för barn under 18 år

Du är givetvis välkommen att delta i Svenska kyrkans aktiviteter och besöka våra kyrkor även efter ditt utträde. Du är även alltid varmt välkommen tillbaka som medlem om du så önskar.

Praktisk information om ditt utträde

När du har begärt utträde får du en skriftlig bekräftelse från din församling. Barn som har fyllt 12 år ska ge sitt samtycke till ansökan om utträde ur Svenska kyrkan. Även ungdomar som inte är medlemmar i Svenska kyrkan är välkomna att delta i kyrkans konfirmationsundervisning.

Du som är medlem 1 november betalar kyrkoavgift hela följande kalenderår. För att inte räknas som medlem ytterligare ett år måste därför din begäran om utträde vara inskickad senast 31 oktober. Uppgiften om kyrkoavgift i årets deklaration grundas alltså på om du var medlem 1 november för två år sedan.

Digital underskrift räcker inte för att gå ur Svenska kyrkan

Den som vill gå ur Svenska kyrkan behöver skriva under sin utträdesanmälan och skicka in den med vanlig post till sin församling. En digital underskrift räcker inte. Men skulle du ha fått en bekräftelse om att du lämnat Svenska kyrkan efter att du anmält att du vill gå ur via e-post så gäller det.