Foto: Svenska kyrkan

Dop

Vilket namn har ni gett ert barn?

Denna fråga ställer prästen till föräldrarna vid kyrkans dopfunt.

Har du fått barn och vill att barnet skall genom dopet tagas upp i Guds stora famn? I dopet finns löftet om att Gud är med under livets alla dagar, oavsett vad som än händer.

För bokning av dop ring tel 837 00 mellan kl 09-12 alla vardagar utom onsdag då kl 13-15. Går också bra att boka något av våra församlingshem för dopkalas helt kostnadsfritt.

Dopklänning

I vår församling finns en dopklänning för utlåning. Den är tillverkad i linnetyg och sydd av Gunnel Hansson, Kvarnabo.

Dopmusik

"Tryggare kan ingen vara än guds lilla barnaskara"

Dopljuset

Vid dopet får den nydöpta ett dopljus som välkomstgåva av församlingen. Dopljuset är en påminnelse om Jesus som sa att den som följer honom inte ska leva i mörker utan ha livets ljus. På dopljuset brukar det finnas ett Kristusmonogram, P och X. Detta är de två första bokstäverna i Kristus på grekiska. Att vara döpt innebär att vara en del av den kristna gemenskapen tillsammans med alla andra döpta.