Texten "Leave to remain" på abstrakt bakgrund.
Foto: leave2remainthefilm.com

Leave to remain (2014)

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2014 gick till filmen "Leave to reamin", en film om tre asylsökande ungdomar i Storbritannien, som tvingats lämna sina hem, familjer och vänner.

Om filmen

Leave to Remain handlar om tre asylsökande ungdomar i Storbritannien, som tvingats lämna sina hem, familjer och vänner. Filmen skildrar deras rädslor, vänskap och interna strider, men framför allt vad det innebär att tvingas fly och bygga upp ett nytt liv i en annan del av världen.

Regissören Bruce Goodison har tidigare mest gjort dokumentärer och spelfilm för TV. Leave to remaine är skapad i nära samarbete med ensamkommande unga flyktingar i Storbritannien. Andra unga asylsökande spelar de bärande rollerna i filmen, utan att ha någon vana från filmande sedan tidigare. Därtill medverkar etablerade skådespelare som Toby Jones.

Juryns motivering

”Leave to Remain är en film som med överraskande tonsäkerhet, humor och värme vågar skildra uppslitande konflikter och rädslor hos en utsatt grupp som lever mitt ibland oss. Utan förenkling visar filmen värdet av gemenskap, tillit och modet att våga försonas.”

2014 års jury

• Beatrice Lönnqvist, juryns ordförande, komminister i Botkyrka församling, Stockholm
  • Peter Schildt, regissör och skådespelare, Stockholm
  • Linda-Marie Birbeck, filmare och fotograf, Malmö, samt